ناتوانی دولت در خرید مرغ مازاد و دپوی نهاده؛ بزرگترین چالش روز مرغداران| سویا در بازار کمیاب شد">ناتوانی دولت در خرید مرغ مازاد و دپوی نهاده؛ بزرگترین چالش روز مرغداران| سویا در بازار کمیاب شد

صنعت مرغداری کشور در شرایطی حال و روز خوبی ندارد که از یکسو با قیمتهای دستوری و از سوی دیگر با مازاد مرغ در بازار مواجه است که همین امر موجب شده قیمت مرغ در بازار طی هفته گذشته به ۴۷هزار تومان هم برسد. با این وجود به گفته فعالان بخش بدعهدی دولت نسبت به آنچه وعده داده بود […]

صنعت مرغداری کشور در شرایطی حال و روز خوبی ندارد که از یکسو با قیمتهای دستوری و از سوی دیگر با مازاد مرغ در بازار مواجه است که همین امر موجب شده قیمت مرغ در بازار طی هفته گذشته به ۴۷هزار تومان هم برسد. با این وجود به گفته فعالان بخش بدعهدی دولت نسبت به آنچه وعده داده بود خود بر این چالش ها دامن زده است و حال صنعت با مازاد تولید و افت قیمتها درگیر است.

صنعت مرغداری از سوی دولت رها شده است

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در خصوص این افت قیمت ها به بازار می گوید: قیمت تمام شده هر کیلومرغ را اگر به علاوه ۱۰درصد سود حساب کنیم مرغ زنده را باید ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان بفروشیم اما میانگین فروش ما در هفت ماهه گذشته ۲۹ هزار تومان بوده است.

نبی پور افزود: مساله اینجا است که قرار بر این بود که دولت تا ۳۱شهریورماه همه ضرر و زیان های مرغداران را بپردازد و به همین دلیل ما نیز به جای نرخ ۴۳ هزار تومان برای مرغ زنده، با دولت روی نرخ ۳۵۵۰۰ تومان توافق کردیم! اما خبری نشد. از سوی دیگر تسهیلاتی هم به مرغداران نداده اند و به نوعی مرغداران را رها کرده اند. به عبارت دیگر آزادسازی نبود بلکه رهاسازی صنعت صورت گرفته است.

کمبود کنجاله سویا در بازار و کاهش سهمیه ذرت مرغداران

بر اساس این گزارش، از دیگر مسائل پیرامون صنعت مرغداری کشور بحث تامین نهاده ها است که با آزادسازی قیمتها، مرغداران بایستی نیاز خود را از بازار آزاد و با قیمتهایی که دائما در نوسان است تامین کنند.

نبی پور در این خصوص گفت: مشکل فعلی ما با تامین نهاده این است که الان سویا در بازار نیست و قیمت این محصول در بازار آزاد به ۲۲هزار تومان رسیده است چون اجازه واردات آن را نداده اند.

وی ادامه داد: در واقع وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات کنجاله سویا را نمی داد و گفته بودند فقط باید دانه روغنی سویا وارد شود. درحالی که وقتی به صورت دانه وارد می شود تعداد کارخانه هایی که بتوانند سویای مورد نیاز را تامین کنند محدود است. بنابراین هر نوع سویایی تحویل مرغدار می دهند.

نبی پور تصریح کرد: الان سویای داخلی که استفاده می شود پروتئین ۳۶، ۳۷ و ۳۸ است در صورتی که زیر ۴۴درصد نباید باشد. اما متاسفانه وزارت جهاد واردات کنجاله سویا را ممنوع کرده بود و این نابسامانی ها را رقم زده است.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر سهمیه ذرت را تا ۲۲درصد کاهش داده اند و به این ترتیب ۵ تا ۶درصد مورد نیاز را باید از بازار آزاد خریداری کنیم. ذرت را الان به نرخ ۱۷ هزار تومان از طریق سامانه بازارگاه به ما می دهند و ممکن است چندماه پول ما بخوابد تا جنس را تحویل بدهند.

در ۹ماه گذشته فقط ۳۰هزار تن تخم مرغ صادر کرده ایم

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در خصوص پیش بینی آینده بازار نیز اظهار می دارد: آینده خوبی قابل تصور برای این صنعت نیست و اگرچه الان قیمت تخم مرغ مقداری بالا رفته به دلیل این است که از یکسو زمستان است و مصرف بالا رفته و از سوی دیگر این کالا ارزانترین غذا الان محسوب می شود، اما در کل روزهای خوبی پیش روی صنعت نیست.

وی خاطر نشان کرد: جالب است بدانید در حالی که پیش از این میانگین مصرف تخم مرغ ۱۱کیلو بوده الان به ۱۵ کیلو رسیده است چون با تمام افزایش قیمتها، باز هم تخم مرغ ارزانترین غذا و کالا محسوب می شود.

نبی پور در خصوص وضعیت صادرات تخم مرغ نیز اظهار می دارد: صادرات کم است یعنی کل صادرات ۹ماه گذشته حدود ۳۰هزار تن و به عبارتی روزانه ۱۰۰تن است که رقمی قابل توجهی نیست و عمدتا به عراق و افغانستان می رود.

وی می افزاید: اگرچه می توان گفت بازار تخم مرغ دو کشور عراق و افغانستان الان دست ایرانی ها است اما باز هم تاکید می کنم که با این وجود تنها ۳۰هزار تن فرستاده ایم. چون خود آنها هم تولید دارند و از طرف دیگر سیاست های صادراتی ما مشخص نیست و ممنوعیت های یکباره داریم.

۳۰تا ۳۵ درصد مرغی که به بازار می آید مازاد است

بر اساس این گزارش، تولیدکننده ها با مازاد مرغ مواجه هستند. برومند چهارآیین، فعال صنعت مرغداری در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: ناتوانی دولت در جمع آوری مرغ مازاد اضافه شده بر همه مشکلاتی که از پیش داشته ایم. این در حالی است که دولت خود دستور بالا بردن جوجه ریزی را به پرورش دهندگان داده است و وزیر قول داده مرغ مازاد را خود خریداری می کند اما توان خرید ندارد.

چهارآیین خاطر نشان کرد: الان حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد مرغی که به بازار می آید مازاد است؛ به عبارت دیگر در برخی استانها روزانه ۵۰درصد مازاد است و وقتی کشتار می شود تنها نیمی از آنچه کشتار می شود مصرف می شود اما دولت توان اینکه مرغ مازاد را از بازار جمع کند ندارد.

وی ادامه داد: در واقع دولت تمام وعده های خود را در این حوزه به پشتوانه شرکت پشتیبانی می دهد و تلاش دارد در همه امور این شرکت را به اصطلاح جلو بیندازد. اما امروز به دلیل ناهماهنگی که در تیم اقتصادی دولت وجود دارد شاهد هستیم در شرایطی که وزیر جهاد وعده خرید مرغ مازاد توسط شرک پشتیبانی را می دهد، از آن طرف سازمان برنامه بودجه اعتبار لازم را تامین نمی کند!

بر اساس این گزارش قیمت مرغ در بازار طی هفته گذشته به طور چشمگیری کاهشی بود به طوری که با قیمت ۴۷هزار تومان هم برای مصرف کننده نهایی عرضه می شد. به این ترتیب در حالی که مرغداران نرخ مصوب ۴۶هزار تومان را برای مرغ زنده هم عادلانه و منطبق با واقعیت ها نمی دانستند و بارها قیمت تمام شده ۵۲هزار تومان درب واحدهای تولیدی را اعلام کرده اند، حال با بحران های قیمتی اینچنینی نیز مواجه هستند. که قطعا تبعات آن به مرغدار برمیگردد و ضرر و زیانهای مالی برای آنها در پی دارد.

تمام بازارهای صادراتی کور است

چهارآیین در خصوص میزان ضرر و زیان های اخیر مرغداران می گوید: با این وصف بر اساس ظرفیت متوسط مرغداری های کشور که ۵۰ تن در دوره است زیان تحمیلی به هر مرغداری در طی یک دوره بطور متوسط بیش از ۵۰۰ میلیون تومان می باشد.

۰ضاز دیگر مسائل پیرامون صنعت مرغد اری کشور، بحث صادرات مازاد مرغ است که این روزها گفته می شود صادرات مرغ آزاد شده است و به نوعی صادرات این محصول از استان ایلام ممکن شده است. برخی این راه نفوذ به بازارهای خارج را امیدوار کننده می دانند و برخی دیگر آن را غیرموثر می خوانند. به طوری که چهارآیین با تاکید بر اینکه تمام بازارهای صادراتی کور است، می گوید: مساله اینجا است که ما بازارهای صادراتی را از دست داده ایم که به دلیل ممنوعیت های صادراتی دائمی از سوی دولت است. در واقع ما هرچقدر تلاش می کنیم بازار هدفی در عراق، افغانسان یا هر نقطه دیگری ایجاد کنیم به یکباره با تصمیمات دولتی تلاشها به باد می رود.

وی ادامه می دهد: از سوی دیگر مساله مهم این است که به اصطلاح طرف مقابل دست ما را خوانده است و می داند مرغ مازاد داریم لذا با ما بازی می کند. از سوی دیگر در بازاری مانند عراق با یک کشور با دیپلماسی اقتصادی و بازارگانی قوی به نام ترکیه باید رقابت کنیم. آن هم در شرایطی که عراق برای مرغ ما تعرفه گذاشته اما برای ترکیه تعرفه صفر است.

چهارآیین تصریح کرد: بنابراین وقتی مرغ ترکیه با تعرفه واردات صفر وارد عراق می شود و ما باید تعرفه کلانی بپردازیم آیا می توان نسبت به باز شدن این روزه صادراتی امیدوار بود!

بر اساس این گزارش همچون دامداران که با مشکل گرانی نهاده ها روبرو هستند پرورش دهندگان مرغ و دیگر طیور نیز این گرانی را دارند اما مشکل بزرگترشان عدم سلامت نهاده هایی است که به واحدهای پروشی می رسد

تلفات صنعت مرغداری کشور ۳برابر میزان جهانی است

چهارآیین در این خصوص نیز اظهار می دارد: در حال حاضر نهاده در بازار موجود است اما مشکل ما دپوی زیاد و کیفیت پایین نهاده ها است. به این معنا که چون این نهاده در بنادر می ماند و تا به واحدهای تولیدی حمل می شود ۳ تا ۴ ماه طول می کشد مملو از کپک و قارچ است.

وی تصریح کرد: بنابراین در حال حاضر دپوی نهاده چالش و مصیبت اصلی ما تولید کننده ها است.

چهارآیین با تاکید بر اینکه ما مجبور هستیم برای ادامه تولید هر نوع نهاده ای که توزیع می شود را مصرف کنیم، افزود: مساله اینجا این که نهاده های دپو شده آفلاتوکسین دارد و تلفات را بالا می برد. به این ترتیب در حالی که میزان تلفات جهانی کمتر از ۵درصد است در ایران ۱۲تا ۱۳درصد تلفات داریم و لذا ۳برابر میزان جهانی ما تلفات می دهیم.