منتظر برنامه محور بودن کشاورزی در دولت دوازدهم هستیم

مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان اینکه برنامه مدون و ایجاد شده ای برای بخش کشاورزی نداریم گفت: وزیر جهاد کشاورزی و دولت دوازدهم باید کشاورزی را در مسیر برنامه‌های دراز مدت و کوتاه مدت قرار دهد.

به گزارش اگری پرس؛ موضوع  برنامه محور بودن کشاورزی و بهره گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا در این بخش از مواردی بوده که برای داشتن توسعه پایدار و رقابتی بودن در بازارهای داخلی و صادراتی این بخش مورد نیاز است، اما  یکی از ابتدایی ترین مصادیقی که در موضوع برنامه محور بودن کشاورزی مورد قرار می‌گیرد رعایت الگوی کشت است.

تولید بیش از اندازه یا کمتر از نیاز محصولات کشاورزی  که نمونه‌های آن را به صورت برداشت نکردن برخی محصول کشاورزان از زمین و پایین آمدن غیر منطقی قیمت یا  افزایش یک‌باره قیمت یک محصول  خود را در بازار نشان می‌دهد از مصادیقی است که به دفعات تکرار  و بر لزوم برنامه ریزی برای آن، تاکید شده است.

علی خان محمدی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: بخش کشاورزی کشور برای پیشرفت و توسعه خود نیازمند برنامه‌های مدونی است که در صورت داشتن تولید باکیفیت، دیگر مشکلی برای رقابت با واردت نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه رقابت باعث می‌شود که تولیدکنندگان داخلی نیز با برنامه‌های دقیق‌تر فعالیت کرده و بر کیفیت محصولات خود بیفزایند، افزود: هر دولتی در دو دوازدهم ریاست جمهوری فعالیت کند باید کشاورزی را در مسیر  برنامه‌های دراز مدت و کوتاه مدت مورد نیاز آینده  این بخش قرار دهد.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان اینکه تولیدات کشاورزی کشور از لحاظ کمی وضعیت مناسبی دارند ادامه داد:  با وجود این تولید مناسب نمی‌توانیم در بازارهای صادراتی حضور یابیم که علت این روند، نبود برنامه‌ریزی‌های مدون در بخش کشاورزی است. بر این اساس تنها مجبور به تولید برای  مصرف داخل کشور هستیم که حتی نمی‌توانیم بازار خود را در کشور عراق نیز به‌درستی پیش برویم.

وی گفت: در مواقعی نیز باید اقدام به واردات محصولات کشاورزی کنیم تا تولیدکننده ما  از خواب بیدار شود و بداند اگر محصول تولیدشده وی خوب باشد، مردم نیز بهای آن را پرداخت می‌کنند.

خانمحمدی گفت: در مناظره اخیرنامزدهای ریاست جمهوری همه حاضران به بخش کشاورزی اشاره کردند اما به  توسعه روستایی توجهی نشد،  اما باید بدانیم که قبل از کشیدن راه و گاز به روستاها و آوردن تلویزیون‌های لوکس باید برای توسعه آنها و داشتن برنامه‌های تولید و فرآوری پس از آن برنامه‌ریزی کرد.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به اهمیت اشتغال‌زایی  در بخش کشاورزی کشور گفت: حدود ۲۰ میلیون نفر از بخش کشاورزی کشور ارتزاق می‌کنند که با در نظر گرفتن بخش‌های مرتبط با کشاورزی، این جمعیت افزایش می‌یابد و با سرمایه گذاری اندک می‌توان در این بخش اشتغال‌زایی و توسعه ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه دولت آینده در بخش کشاورزی باید آینده‌نگر و برنامه محور باشد گفت: چرا ما باید از سال ۱۳۳۷ بگوییم در کشورمان چاه غیرمجاز برای مصارف کشاورزی داریم و امروز نیز این مشکل کماکان پابرجاست.

خان محمدی افزود: اگر اشتغال  مورد نظر بخش کشاورزی ایجاد شود و به برنامه‌های مد نظر افق ۱۴۰۴ دست یابیم، ایران در  این بخش به کشوری منحصر به فرد در خاورمیانه تبدیل می‌شود اما باید در نظر داشت که اعتبارات، تسهیلات، تکنولوژی و تحقیقات لازم برای تحقق این مهم  نیز باید فراهم شود.

وی با اشاره به نقش دولت در کشاورزی کشور گفت: دولت در این بخش تنها باید نظارت کند و به کشاورزان برای فعالیت خود برنامه ارائه دهد تا بخش خصوصی بتواند با واردات تکنولوژی‌های روز دنیا حتی بدون یارانه به توسعه دست یابد.

خانمحمدی افزود: بر این اساس، هر تولیدکننده‌ای در بخش کشاورزی باکیفیت شد در چرخه تولیدات بخش کشاورزی کشور می‌ماند اما هر تولیدکننده‌ای که کیفیت مناسب نداشت از رده خارج خواهد شد.

وی با اشاره به نقش دولت درکشاورزی کشورگفت: دولت در این بخش تنها باید نظارت کند و به کشاورزان برای فعالیت خود برنامه ارائه دهد تا بخش خصوصی بتواند با واردات تکنولوژی‌های روز دنیا حتی بدون یارانه به توسعه دست یابد.

سم  و کود یارانه‌ای  نمی‌خواهیم، به “فکر” و “تحقیق” یارانه دهید 

مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: بر این اساس به جای یارانه به سم، کود و نهاده‌ها باید به “فکر” و “تحقیقات” یارانه داد تا شرایط توسعه و پیشرفت و تولید باکیفیت محصولات کشاورزی در کشور فراهم شود.

وی افزود: بر این اساس، هر تولیدکننده‌ای در بخش کشاورزی با کیفیت شد در چرخه تولیدات بخش کشاورزی کشور می‌ماند اما هر تولیدکننده‌ای که کیفیت مناسب نداشت از رده خارج خواهد شد.

خان محمدی همچنین گفت: دولت باید گندم کشاورزان را بر اساس کیفیت آن خریداری کند تا این امر منجر به انگیزه لازم برای بالا بردن کیفیت محصول تولیدی کشاورزان شود و مردم نیز نان و آرد باکیفیت‌تری مصرف کنند.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی نیازمند ورود تکنولوژی و تفکر روز است اظهار کرد: چرا با وجود اینکه تراکتور در کشور تولید می‌شود، کشاورزان اقدام به واردات  و خرید تراکتورهای کهنه و قدیمی از کشور آلمان می‌کنند؟ در این خصوص باید در نظر داشت که با بالا بردن کیفیت محصول و تولیدات داخلی، کشاورزان دیگر زحمت واردات و استفاده از یک محصول دست دوم خارجی را به خود نمی‌دهند.

خان محمدی همچنین با اشاره به واردات مرکبات در شب عید و لزوم بهره گیری از زیر ساخت‌های کشاورزی روز در بخش تولیدات باغی گفت: در صورتی که چند باغ سرپوشیده مرکبات داشتیم تا به مرکبات کشور سرما خسارتی وارد نمی‌کرد،  آیا نیازی به واردات پرتقال خارجی داشتیم؟