لزوم وضع قوانین ثابت بازرگانی با عراق/حمایت از تولید داخل را از عراق یاد بگیریم!!

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت:در حال حاضر برخی اقلام میوه های جالیزی اعم از سیب زمینی و پیاز و دیگر محصولات همچون هندوانه صادرات آن به عراق ممنوع است.

به گزارش اگری پرس، رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به وضعیت صادرات به عراق اظهار داشت: عراق یکی از بازارهای صادراتی ایران به شمار می رود که دارای قوانین و مقررات ثابتی نیست و از این رو صادر کنندگان نمی توانند روی صادرات به عراق حساب کنند.
وی با اشاره به ممنوعیت صادرات برخی اقلام گفت: در حال حاضر برخی اقلام میوه های جالیزی اعم از سیب زمینی و پیاز و دیگر محصولات همچون هندوانه صادرات آن ممنوع است.
نورانی ادامه داد: با توجه به آنکه در بحث های تجاری بین الملل این اتفاقات نادر است اما گاهی اوقات صادر کنندگان آگاهی کافی ندارند و در نهایت با برگشت بار از مرز متضرر می شوند که همواره امیدواریم دولت ها با مذاکرات با یکدیگر این مشکلات را مرتفع نمایند.
وی ادامه داد: عراق واردات محصولات کشاورزی از ایران را به بهانه تولید داخل ممنوع اعلام کرده، این درحالیست که در زمستان نیز صادرات سیب درختی را ممنوع و در نهایت تعرفه هزار تومانی برای واردات آن گذاشت.
رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با اشاره به نبود قوانین ثابت و رایج در بحث واردات عنوان کرد: در گذشته با ممنوعیت صادرات سیب درختی به عراق ، این محصول از کویت وارد این کشور می‌شده و در نهایت این امر به سبب هزینه های بالای تولید به ضرر صادرکنندگان تمام می شد.
وی تصریح کرد: از این رو لازم است که با تجار عراقی این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم تا در چار چوب اصولی با صادر کنندگان برخورد نمایند.