قیمت های سلیقه ای در بازار گوشت

بازار گوشت اعم از گوشت قرمز و مرغ دارای نوسان قیمتی بوده به طوری که قیمت گوشت قرمز در بین قصابی‌های مناطق مرکزی شهر تهران بین ۳۹۰ تا ۵۰۰ هزار تومان متغیر است. همچنین نرخ گوشت مرغ با وجود تعیین قیمت مصوب ۷۳ هزار تومان در برخی پروتئینی فروشی‌ها این مناطق تا بیش از ۹۵ […]

بازار گوشت اعم از گوشت قرمز و مرغ دارای نوسان قیمتی بوده به طوری که قیمت گوشت قرمز در بین قصابی‌های مناطق مرکزی شهر تهران بین ۳۹۰ تا ۵۰۰ هزار تومان متغیر است. همچنین نرخ گوشت مرغ با وجود تعیین قیمت مصوب ۷۳ هزار تومان در برخی پروتئینی فروشی‌ها این مناطق تا بیش از ۹۵ هزار تومان رسیده است.

در «طرح فجر تا فطر» وزارت جهاد کشاورزی مبادرت به توزیع حدود ۳۳ قلم کالای اساسی با قیمت تنظیم بازار از ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ تا اول اردیبهشت ۱۴۰۲ (پایان ماه رمضان) کرد. برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای طی توافق نامه‌ای با وزارت جهاد کشاورزی در این طرح همراه شدند و مبادرت به توزیع برخی اقلام با قیمت تنظیم بازار از جمله گوشت کردند. با وجود گذشت تقریباً دو ماه از طرح، شاهد توزیع گوشت قرمز با قیمت تنظیم بازار در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر هستیم.

بر اساس رصد میدانی خبرنگار مهر قیمت یک کیلو ران گوساله بسته بندی شده ۳۹۹ هزار تومان و یک کیلو گوشت کف دست گوسفند ۳۹۰ هزار تومان در این فروشگاه‌ها عرضه شده و قابل خرید است. اما گوشت مرغ عرضه شده این فروشگاه‌ها بالاتر از قیمت پروتئین فروشی‌های سطح شهر بوده به طوری که یک کیلو و ۸۰۰ گرم ران مرغ به مبلغ ۲۳۲ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

این قیمت‌ها در فروشگاه‌های آنلاین نیز متغیر بوده و در حالی که فروشگاهی، موجودی نداشته و ۹۵ درصد انواع گوشت قرمز را در حال تأمین زده با گشتی در سایر فروشگاه‌های آنلاین قیمت‌های متفاوت و بالاتر از قصابی‌ها و پروتئین فروشی‌های سطح شهر هستند. به عنوان نمونه در حالی که ران گوسفند در قصابی‌ها بین ۴۸۵ تا ۵۱۰ هزار تومان متغیر است این مبلغ در فروشگاه‌های آنلاین ۵۱۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است. همچنین قیمت گوشت چرخ کرده نیز تفاوت زیادی با فروشگاه‌های سطح شهر دارد این در حالی است که در برخی فروشگاه‌های آنلاین به دلیل حذف واسطه‌ها و ارائه گوشت به طور مستقیم از تولیدکننده به مصرف کننده انتظار است این مبالغ کمتر باشد.

قیمت های سلیقه ای در بازار گوشت + عکس
قیمت های سلیقه ای در بازار گوشت + عکس

طی تماسی که خبرنگار مهر با یکی از این فروشگاه‌ها داشت. علت گران‌تر بودن نرخ گوشت را در این فروشگاه جویا شد. پاسخگو در این باره عنوان کرد، موضوع باید از طریق خود غرفه دار پیگیری شود و در صورت تأیید گرانی باید این شکایت از سوی شاکی در فروشگاه آنلاین ثبت تا با آن برخورد شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه گوشت از سوی خود تولیدکنندگان انجام می‌شود یا واسطه‌ها عرضه گوشت را برعهده دارند توضیح داد، بخش اعظمی از اقلام خوراکی از سوی تولیدکنندگان عرضه می‌شود و در سایر محصولات مانند پوشاک این کالاها از سوی واسطه‌ها یا همان عرضه کنندگان انجام می‌شود.

قیمت های سلیقه ای در بازار گوشت + عکس
قیمت های سلیقه ای در بازار گوشت + عکس
قیمت های سلیقه ای در بازار گوشت + عکس
قیمت های سلیقه ای در بازار گوشت + عکس
قیمت های سلیقه ای در بازار گوشت + عکس

حال باید دید متولیان امر برای این نوسان قیمتی در بازار گوشت و اعمال سلیقه در عرضه آنچه پاسخی دارند.