قیمت مرغ بالاتر از نرخ مصوب / مردم دیگر قدرت خرید مرغ ندارند">قیمت مرغ بالاتر از نرخ مصوب / مردم دیگر قدرت خرید مرغ ندارند

فروش مرغ منجمد خارج از سامانه ستکا ممنوع شد. این موضوع را محمدجواد سعادتی‌نژاد، وزیر کشاورزی، در جلسه امنیت غذایی اعلام کرد. گرچه به نظر می‌رسد این تصمیم برای کنترل قیمت مرغ باشد اما وزیر کشاورزی دلیل این تصمیم را عرضه مرغ بدون واسطه عنوان کرد. او گفت: مرغ قطعه‌بندی‌شده در بسته‌بندی‌های دو کیلوگرمی در بازار عرضه […]

فروش مرغ منجمد خارج از سامانه ستکا ممنوع شد. این موضوع را محمدجواد سعادتی‌نژاد، وزیر کشاورزی، در جلسه امنیت غذایی اعلام کرد. گرچه به نظر می‌رسد این تصمیم برای کنترل قیمت مرغ باشد اما وزیر کشاورزی دلیل این تصمیم را عرضه مرغ بدون واسطه عنوان کرد.

او گفت: مرغ قطعه‌بندی‌شده در بسته‌بندی‌های دو کیلوگرمی در بازار عرضه می‌شود تا مصرف‌کننده توان خرید مرغ را داشته باشند.

بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی، تاکنون ۶۰۰۰ تن مرغ منجمد در سامانه ستکا در استان تهران بارگذاری شده است.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان، تلاش تولیدکنندگان مرغ برای افزایش قیمت نتیجه داد و قیمت مرغ به صورت رسمی از ۵۹ هزار و ۸۰۰ به ۶۳ هزار تومان رسید. طی این مدت، قیمت مرغ در بازار حتی به بالای ۸۵ هزار تومان نیز رسید.

هرچند در ابتدا دولت زیر بار افزایش قیمت مرغ نرفت و اقدام به توزیع مرغ منجمد برای کاهش قیمت کرد، اما این سیاست دستوری باعث کاهش قیمت مرغ نشد.

مداخله دولت عامل نوسان قیمت مرغ

تولیدکنندگان پیش از افزایش قیمت مصوب مرغ به ۶۳ هزار تومان، همواره اعلام می‌کردند که در شرایط زیان در حال تولید هستند و دیگر انگیزه‌ای برای جوجه‌ریزی ندارد. چرا که هزینه‌های تولید با عرضه همخوانی ندارد.

پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت نهاده ذرت از کیلویی ۱۹۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و کنجاله سویه از ۳۴۰۰ تومان به ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

با اینکه در زمان اجرای اصلاح نظام یارانه در اردیبهشت، دولت برای پایان دادن به نگرانی تولیدکنندگان از افزایش قیمت نهاده‌های تولید در چندین جلسه وعده حمایت داد. اما تولیدکنندگان تاکید دارند که مداخله دولت از تولید تا عرضه، منجر به این شد هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده از شرایط موجود ناراضی باشند.

محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن جوجه یک‌روزه، چندی پیش در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره دلایل افزایش قیمت مرغ عنوان کرد: قیمت نهاده از ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری حدود شش برابر شد. طوری‌که قیمت ذرت از ۱۹۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت سویا از ۳۰۰۰ تومان به ۱۷ هزار تومان رسید.

او ادامه داد: اگر دولت می‌خواست متناسب با قیمت نهاده اقدام به قیمت‌گذاری کند باید قیمت مرغ زنده حدود ۴۹ هزار تومان و قیمت مرغ گرم حدود ۷۰ هزار تومان به‌دست مردم می‌رسید. اما نرخ مصوب آن ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد.

هزینه بالای تولید، منجر به این شد تا میزان جوجه‌ریزی در سه ماه اخیر تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. در این باره محمد یوسفی رئیس انجمن‌ پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی به باشگاه خبرنگاران گفت: بعد از اصلاح نظام یارانه‌ها، بارها اعلام کرده‌ایم که در آینده قیمت مرغ در بازار با مشکل مواجه می‌شود، کمااینکه به‌دلیل کاهش قدرت خرید و جوجه‌ریزی، قیمت هر قطعه جوجه به یک هزار تا ۲۰۰۰ تومان رسیده بود.

او تاکید کرد: با توجه به تامین بخشی از نهاده دامی مورد نیاز مرغداران از بازار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری معنا ندارد، مکانیزم عرضه و تقاضا باید تعیین‌کننده قیمت مرغ باشد.

قیمت مرغ بالاتر از نرخ مصوب

تولیدکنندگان به صراحت کاهش تقاضا پس از افزایش قیمت مرغ را تائید می‌کنند. اما تاکید دارند حتی در صورت کاهش تقاضا، توان تولید به زیان را ندارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی از روزها قیمت مرغ در بازار حتی بالاتر از ۶۳ هزار تومان است.

اما اگر از فروشندگان سوال کنید دلیل این موضوع را خرید قیمت بالاتر از مبدا عنوان می‌کنند. در حالی که مغازه‌داران و مراکز عرضه نباید مرغ را بیش از ۵۸ هزارتومان به‌صورت عمده خریداری و بیش از ۶۳ هزار تومان عرضه کنند.

در پایان لازم به ذکر است که بعد از افزایش قیمت مرغ، احتمال افزایش قیمت تخم‌مرغ نیز وجود دارد. مدتی است که تولیدکنندگان تخم‌مرغ فشار زیادی روی دولت برای افزایش قیمت داشته‌اند.