فناوری هسته‌ای به دنبال رفع چالش‌های بخش کشاورزی است

سرپرست پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای ایران گفت: کم‌آبی، خشکسالی، سرمازدگی و آفات از چالش‌های بخش کشاورزی است که فناوری هسته‌ای به دنبال رفع این چالش‌هاست.

به گزارش اگری پرس، به نقل از  خبرگزاری فارس از همدان، ابراهیم مقیسه ظهر امروز در سمینار کشاورزی هسته‌ای در دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی نباید مترادف اقتصاد ریاضتی تأویل و تفسیر شود، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنا و مفهوم تکیه بر توانایی و تولید در داخل کشور است.

وی با اشاره به اینکه دانش هسته‌ای در عرصه کشاورزی اهمیت بالا و ویژه‌ای دارد، بیان کرد: امروزه دنیای استکبار به منظور فشار به کشورها سعی بر عقب نگه داشتن آنها از نظر خودکفایی در تأمین مواد غذایی دارد.

سرپرست پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای ایران با بیان اینکه توجه و پرداختن به اقتصاد دانش‌بنیان یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: امروزه برخی از کشورهای غربی با شناسایی محصولات استراتژیک می‌خواهند میدان را از ایران بگیرند.

وی با بیان اینکه کشور انگلیس به توزیع رایگان نهال انار در افغانستان مبادرت کرده است، این اقدام را ناشی از ایجاد وابستگی در بین مردم این کشور و ممانعت از خودکفایی آنها دانست.

مقیسه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با شناسایی توطئه‎ها و ترفندهای دشمنان بر اقتصاد مقاومتی و توجه به نیروی داخل تاکید دارند، گفت: اولین طرح کنترل آفت گلوگاه انار با استفاده از فناوری هسته‌ای در سطح باغات استان‌های یزد و مرکزی انجام شد.

وی افزود: در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار میلیارد ریال خسارت از این آفت به باغات انار وارد می‌شد که با استفاده از فناوری هسته‎ای میزان خسارت چهار برابر کاهش یافت.

سرپرست پژوهشکده کشاورزی هسته‎ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته‎ای ایران خاطرنشان کرد: توجه به مسائل شوری خاک، کمبود آب و سرمازدگی محصولات از مباحث اصلی پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای است و این مسائل نیز از چالش‎های بخش کشاورزی در کشور است.

وی با بیان اینکه استفاده از فناوری هسته‎ای در حوزه کشاورزی به معنای فراموش کردن و کنار گذاشتن روش‎های سنتی نیست، گفت: بعضی از روش‌های سنتی کاربرد و کارایی زیادی دارند و برخی از روش‌ها نیز هزینه‌بر هستند.