ظرفیت صادرات ۳ میلیون تن مرغ به بازارهای منطقه

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: کشورهای همسایه ۳ میلیون تن گوشت مرغ وارد می‌کنند، در حالی که مازاد تولید ما حدود ۲۰۰ هزار تن است که می‌توان با بازاریابی مازاد را به کشورهای همسایه صادرکرد.

به گزارش اگری پرس و به نقل از خبرگزاری مهر همایون دارابی در نشست خبری اظهار داشت: میزان مصرف سرانه در کشور حدود ۲۶ کیلوگرم و در دنیا حدود ۱۱ کیلوگرم است ضمن اینکه میزان تولید سالانه گوشت مرغ قابل طبخ در کشور از مرز ۲ میلیون تن گذشته است. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اضافه کرد:  ۳۰ درصد پروتئین حیوانی قابل مصرف کشور از گوشت مرغ تأمین می‌شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ طی هفته‌های اخیر گفت: با جایگزین شدن ارز مرجع به ارز مبادله‌‌ای قیمت تمام شده مرغ افزایش یافت در حالی که بازار کشش این افزایش قیمت را نداشت و مرغداران در حال زیان بودند و بر این اساس شرکت پشتیبانی امور دام مجبور شد برای تنظیم بازار با قیمت کف ۷ هزار تومان مرغ گرم را از ذخیره کند.

دارابی ادامه داد: قیمت ۷ هزار تومان قیمتی است که مرغداران از تولید ضرر نمی‌کنند و این قیمت به نفع مصرف‌کننده و تولید‌کننده است، زیرا اگر زیان دهی  ادامه می‌یافت مرغداران ورشکست می‌شدند و تولید متوقف می‌شد.

مدیرعامل تولید‌کنندگان مرغ گوشتی کشور اظهار داشت: بنابراین با توجه به اینکه بازار صادراتی مناسبی نداریم و سردخانه‌های پیشتیبانی امور دام هم پر بود تنها راه کاهش جوجه‌ریزی و تنظیم تولید  براساس مصرف، صادرات و ذخیره بود.

وی افزود: بر این اساس مقرر شد بخشی از تخم مرغ مزارع مادر به صورت نطفه یا جوجه صادر و بخشی از گله‌ها که در سن بالای تولید بودند، زودتر از موعد حذف شود تا از این روش تولید جوجه که ماهانه در مرز ۹۵ میلیون قطعه بود، را به مرز ۸۵ میلیون قطعه کاهش دهیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه ماهانه حدود ۱۵ هزار تن تولید گوشت مرغ مازاد وجود دارد، گفت: هم‌اکنون با تصمیم اتخاذ شده تولید منطبق با مصرف داخلی، صادرات و ذخیره است.

وی افزود: کشورهای همسایه ۳ میلیون تن گوشت مرغ وارد می‌کنند، در حالی که مازاد تولید حدود ۲۰۰ هزار تن است که می‌توان با بازاریابی مازاد را به کشورهای همسایه صادر کرد. دارابی با بیان اینکه بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها، یارانه تولید مغفول ماند، اظهار داشت: مطالبه تولید‌کنندگان صنعت طیور از دولت باید یارانه تولید باشد زیرا نتیجه آن افزایش هزینه تولید و در نتیجه از دست رفتن قدرت رقابت برای صادرات است.

وی افزود: مقرر شده مبلغ ۵۰ میلیارد تومان به عنوان مشوق صادراتی دولت به ازای ۱۰۰ هزار تن مازاد تولید گوشت مرغ به تولید‌کنندگان پرداخت شود که این مبلغ با تمهیدات وزارت جهاد کشاورزی در بخش تولید مرغ تزریق می‌شود.

دارابی با بیان اینکه مردم تمایل دارند مرغ درشت مصرف کنند، گفت: تا زمانی که تقاضای بازار مرغ درشت است، تولید‌کنندگان هم به این سمت می‌روند، در حالی که مطلوب‌ترین وزن برای مرغ بین ۱.۲ تا ۱.۸ کیلوگرم است.