صنعت گل ایران برای شکوفایی در انتظار حمایت دولت است

الجزیره طی گزارشی نوشت: ایرانی ها می گویند نتوانسته اند به طور کامل از پتانسیل صنعت جهانی گل که ارزش آن به سالانه ۱۰۴ میلیارد دلار می رسد استفاده کنند.

به گزارش اگری پرس؛ به نقل از الجزیره، در مناسبت های شاد و غمگین، گل همواره بخشی از زندگی مردم ایران محسوب می شود. اما ایرانی ها می گویند نتوانسته اند به طور کامل از پتانسیل این صنعت جهانی که ارزش آن به سالانه ۱۰۴ میلیارد دلار می رسد استفاده کنند. در طی سال های گذشته، موانع پیش روی تجارت بین المللی مانع از حضور صنعت پرورش گل ایران در بازارهای جهانی شده است.

کبریایی، مالک یک گلخانه در حاشیه تهران می گوید، زمانی که بعد از امضای برجام تحریم های غرب برداشته شد، اوضاع بهتری پیدا کردیم.

وی افزود: «یکی از بزرگترین چالش هایی که ما در ایان با آن مواجهیم عدم وجود فن اوری مدرن است… بخش اعظم تخصص (مهندسی کشاورزی) در اروپاست و ما نتوانسته ایم این دانش را به ایران منتقل کنیم.» اما پرورش دهندگان ایرانی گل برای اینکه بتوانند در بازار بین المللی به شکلی رقابتی حضور یابند، به کمک بیشتری نیاز دارند.

هرچند فروش گل ایران در مقایسه با صنعت جهانی نفت و گاز که ارزش آن به حدود ۱٫۷ تریلیون دلار در سال می رسد دشوارتر است، اما به گفته کبریایی، در ایران صنعت پرورش گل یک کسب و کار جدی است و درآمد حاصل از بخش کشوارزی روزی می تواند رقیبی برای درآمدهای نفتی باشد.

کبریایی افزود: «اگر می توانستم رئیس جمهور را ببینم به او می گفتم به اندازه ای که به صنعت نفت اهمیت می دهد به کشاورزی و تولید گلخانه هم اهمیت دهد.»

«من فکر می کنم ما باید بیشتر از میزانی که به کرسی های اوپک اهمیت قائلیم، برای کرسی های سازمانت های غذا و کشاورزی ارزش قائل باشیم و مسیر را برای ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران هموار کنی.»

اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل نیز در این باره گفت: «در حال حاضر مشکل اصلی هزینه بالای صادرات گل است.»

وی افزود: «ما نمی توانیم با کشورهای اصلی صادر کننده گل (نظیر هلند) رقابت کنیم. ما در ابعاد وسیع گل تولید نمی کنیم. از آنجایی که تولید ما پایین است، این تولید عمدتا صرف مصرف داخلی می شود»

حتی نیمی از گل هایی که در داخل مصرف می شود به هدر می رود، یعنی یا در مسیر انتقال از بین می رود یا در بازار به فروش نمی رسد و از بین می رود.

شاهرخی افزود: « من از روحانی خواستم تا با اعطای وام های بلندمدت کم بهره به تولید کنندگان ما کمک کند تا آنها بتوانند گلخانه های خود را نوسازی کنند، زیرا هزینه نوسازی خیلی بالاست.»

علاقمندان به پرورش و فروش گل در ایران می گویند، سرمایه گذاری در زیرساخت ها و فن آوری های جدید برای رسیدن به بازارهای جدید ارزش هزینه کردن را دارد. آنها در عین حال معتقدند دولت باید اهتمام بیشتری به کمک به پرورش دهندگان گل برای نوسازی این صنعت داشته باشد.