شتر سازگار ترین دام در بحران آبی

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی شتر گفت با توجه به کاهش سطح بارندگی و سطح آب های زیرزمینی کشور، مسئله تنش ابی و گرم شدن دور از نظر نبوده وباید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

به گزارش اگری پرس سعید زیبایی رئیس هیئت مدیره انجمن علمی در گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، با بیان اینکه جهان به سمت گرم شدن حرکت میکند و کم آبی در حال تشدید شدن است، اظهار داشت: با توجه به کاهش سطح بارندگی و سطح آب های زیززمینی کشور، مسئله تنش ابی و گرم شدن دور از نظر نبوده وباید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی شتر افزود: در این میان برای زدودن تنش آبی باید در حوزه دامپروری از دام هایی استفاده کنیم که در راستای صرفه جویی در مصرف آب پیشگام باشند که می توان شتر را شاخص ترین حیوان در این زمینه دانست چراکه این دام مختصص بیابان است و در مقابل گرما و کم آبی بسیار مقاوم است.

وی با بیان اینکه شتر کم آبی را تا ۳ هفته تحمل میکند، گفت: شتر در برابر تنش ابی زنجیره هایی را تولید میکند که با این معضل مقابله کرده و با توجه به گرمای پیش روی جهان، می توان از این حیوان به عنوان دام آینده یاد کرد.

زیبایی تصریح کرد: متاسفانه رشد پرورش شتر در کشور ما با کاهش ۲٫۵ درصدی مواجه شده که با توجه به پتانسیل های جغرافیایی، این مسئله قابل دفاع نیست.

وی به کشورهای همسایه نیز اشاره کرد و گفت: از نظر رشد پرورش شتر کشورعمان و از نظر رشد محصولات شتر کشور عربستان سعودی موفق عمل کرده و در مقابل کشورترکیه رشد منفی را تجربه کرده است.

وی تاکید کرد: ما به عنوان کشوری که پتانسیل های زیادی در این زمینه دارد باید برنامه ریزی های دقیقی انجام دهد تا نقش آفرینی خوبی در منطقه داشته باشد.

آغاز بحران انقراض شتر

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی شتر همچنین با بیان اینکه بحران انقراض شتر آغاز شده است، گفت:احتمال انقراض شتر دو کوهانه در کشور بسیار بالاست این در حالیست که شتر دامی اقتصادی بوده و در سرتاسر دنیا بعنوان یک گونه مقاوم، کم توقع و با پتانسیل بالا معرفی شده است.

به گفته وی اهمیت پرورش شتر در دنیا، باتوجه به افزایش اقلام خوراکی، کمبود مراتع و همچنین فرآورده‌های تولیدی منحصر به‌فرد این حیوان در مقایسه با دیگر حیوانات در حال افزایش است.

 

اشتغال پایدار در مناطق محروم کویری با “پرورش شتر”

وی به موضوع اشتغالزایی نیز اشاره کرد و افزود: در مناطق محروم و کم برخوردار باید دامپروی شتر را رواج داد و از پتانسیل های بالای این حیوان برای اشتغالزایی بهره برد، از سویی دیگر مناطق مرزی ما اکثر به صورت کویری بوده که لازم است با فعال کردن منطق اقتصادی دامپروری شتر در این مناطق رونق دهیم

مغفول ماندن پرورش شتر از چشم مسئولین

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی شتر در ادامه با بیان اینکه متاسفانه دامپروری شتر در میان مسئولان کم اهمیت شده است، افزود: رشد پرورش شتر در مقایسه با دام های دیگر مغفول مانده که لازم است شترداری سنتی به شترداری نوین تبدیل شود.

 

تنظیم سند چشم انداز ۲۰ ساله برای پرورش شتر 

وی ادامه داد: از طرفی مسئولان اقتصادی کشور باید به این نتیجه برسند که برای دامپروری شتر وام در نظر بگیرند که البته این موضوع در حال برنامه ریزی است.

به گفته وی بخش خصوصی رغبت کافی برای ورود به سرمایه گذاری در حوزه شترداری را دارد اما راهکار دقیقی را پیش روی خود نمیبیند.

زیبایی با تاکید بر اینکه شترداران باید حمایت مالی شوند و در زمینه تحقیقات علمی برنامه ریزی دقیقی انجام شود، گفت: سند چشم انداز ۲۰ ساله شتر تنطیم می شود تا ضرورت این دام برای اقتصاد به صورت دقیق بررسی شود.