سلامت محصولات تراریخته چگونه بررسی می شود؟

رییس سازمان غذا و دارو درباره نحوه بررسی سلامت محصولات تراریخته در داخل کشور گفت: محصولات تراریخته باید توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو ارزیابی شوند.

agripress0167به گزارش اگری پرس به نقل از اینا دکتر رسول دیناروند درباره رویکرد این سازمان نسبت به محصولات بیوتکنولوژیک تولید شده در داخل کشور گفت: تولیدات داخل و محصولات وارداتی هر یک مشمول قوانین متفاوتی هستند. اگرچه ضوابط برای داروهای وارداتی سختگیرانه‎تر و برای محصولات داخلی تسهیل‎شده‎تر هستند اما به مردم اطمینان می‎دهیم که سلامت، ایمنی و اثرگذاری همه داروهای مصرفی کشور بررسی می‎شود. وی افزود: اگر در داخل کشور محصولی تولید شود که بتواند جوابگوی نیاز داخل باشد، واردات محصول خارجی مشابه محدود شده و تا سقف ۱۰ درصد نیاز کشور خواهد بود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: قیمت‎گذاری محصولات داخلی بر اساس ضوابط قیمت‎گذاری دارو‎های ژنریک شیمیایی انجام نمی‎گیرد. در واقع قیمت این داروها تا ۶۵ درصد محصولات مشابه خارجی خواهد بود و به این ترتیب سود فراوانی نیز برای تولید‎کننده خواهد داشت.

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۱۸ محصول بیوتکنولوژیک در بازار هست و با توجه به اینکه بیش از ۱۰ محصول تولید داخل نیز در حال بررسی است پیش‎بینی می‎شود که تا پایان سال جاری تعداد محصولات بیوتکنولوژی داخلی از مرز ۳۰ عبور کند.

دیناروند درباره نحوه بررسی سلامت محصولات تراریخته در داخل کشور گفت: محصولات تراریخته باید توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو ارزیابی شوند. وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت تنها بر ایمنی و کیفیت تراریخته‎ها نظارت دارد و دخالتی در کنترل واردات محصولات کشاورزی از نظر کمی ندارد. در حال حاضر تنها در صورتی اجازه واردات محصولات تراریخته صادر می‎شود که مصرف محصول مورد نظر در کشور‎های معتبر دنیا مجاز باشد.

معاون وزیر بهداشت در ارتباط با صدور مجوز آزمایشات کلینیکی برای تولید فراورده‎هایی همچون آلبومین انسانی که در گیاه تولید می‎شود به مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی گفت: ما مشکلی نداریم و بعد از بررسی مجوز صادر می‎کنیم.

دیناروند تصریح کرد: وزارت بهداشت قطعاً از چنین طرح‎هایی حمایت معنوی خواهد کرد و در ارتباط با حمایت‎‎های مالی نیز آماده بررسی راهکار‎های پیشنهاد شده خواهد بود. وی در خصوص اختصاص یارانه سلامت به چنین پروژه‎هایی توضیح داد: ‎پروژه‎هایی از قبیل غنی‎سازی محصولات غذایی به روش‎های پیشرفته پیشنهادهایی هستند که ارزش بررسی شدن دارند و ما علاقه‎مند به حمایت از این طرح‎ها هستیم.