سطح زیر کشت زیتون در گلستان به ۷۰ هزار هکتار افزایش می یابد

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان گلستان گفت: در افق پیش بینی شده توسعه زیتون، سطح زیر کشت این محصول به ۷۰ هزار هکتار در این استان افزایش می یاید.

به گزارش اگری پرس، مرتضی صادقی روز شنبه در حاشیه سمینار ترویجی «ارزیابی حسی زیتون» یادآور شد: ۱۴ کارخانه و واحد فرآوری زیتون از قبیل روغن و کنسرو در استان مستقر است که ظرفیت تولید این واحدها ۲۰ هزار تن برآورد می شود.

وی با اشاره به این که اکنون حدود یکصد هزار هکتار باغات زیتون در کشور وجود دارد، تصریح کرد: از این میزان سهم استان گلستان هشت هزار و ۵۰۰ هکتار تعیین شده که چهار هزار و ۸۰۰ هکتار آن به باردهی رسیده است.

صادقی یادآور شد: سال گذشته ۱۰ هزار تن میوه زیتون از باغات استان برداشت شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به رعایت اصول فنی در زمان برداشت و مراحل تولید روغن زیتون در این استان گفت: گلستان در زمینه کیفیت روغن زیتون تولیدی، یکی از سه استان برتر کشور است.

وی اظهار کرد: با توجه به نوع میوه و فرآورده های حاصل از آن باید به کیفیت آن در کنار کمیت توجه شود.

وی ادامه داد: روغن زیتون در سلامت انسان ها بسیار تاثیرگذارتر از سایر روغن های نباتی است و باید به بحث کیفیت در زمینه تولید آن نیز نگاهی خاص داشته باشیم.

صادقی گفت: با برگزاری سمینار ترویجی ارزیابی حسی زیتون و با حضور مدرس اسپانیایی آموزش ها و اطلاع رسانی های لازم به کارشناسان و متخصصان کشاورزی و موسسه استاندارد و مرکز بهداشت داده می شود تا تولیدکنندگان نیز بتوانند با راهکارهای بهبود تولید محصول آشنایی بیشتری داشته باشند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: در این سمینار روش صحیح استحصال روغن زیتون از میوه، نگهداری و مصرف آن به شرکت کنندگان آموزش داده می شود.

به گفته صادقی، در این سمینار سه روزه ۱۵۰ نفر از کارشناسان و متخصصان باغبانی جهاد کشاورزی، صنایع غذایی، کارشناسان فنی آزمایشگاه های مراکز بهداشت و استاندارد، متخصصین کارخانجات روغن کشی و مدیران این کارخانجات و کارشناسان فنی بهداشت از سراسر کشور حضور دارند.

سمینار ترویجی ارزیابی حسی روغن زیتون کشور با همکاری موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال کشور، معاونت باغات وزارت جهادکشاورزی و با هماهنگی شورای بین المللی روغن زیتون جهان مستقر در کشور اسپانیا (IOC) از امروز شنبه به مدت سه روز در گرگان آغاز شد.