سردی پرتقال های وارداتی بر دل باغداران ایرانی

رئیس اتحادیه مرکبات ایران، واردات و رواج فرهنگ مصرف میوه های وارداتی را عامل مهمی در کناره گیری باغداران از کشاورزی دانست.

agripress0101محمد رضا شعبانی رئیس اتحادیه مرکبات ایران در گفتگو با خبرنگار اگری پرس، با اشاره بر اینکه واردات محصولات خارجی به تولید داخلی ضرر می رساند، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند ما باید مردم را به برند ایرانی عادت بدیم و از تولید کننده ایرانی حمایت کنیم.

وی ایران اسلامی را جزء ۷یا۸ تولید کننده اول مرکبات دنیا دانست و افزود: در ایران بیش از ۴میلیون تن تولید مرکبات داریم که اگر زیرساخت ها و حمایت های ویژه ای در بخش صادرات صورت بگیرد، حدود ۱میلیون تن صادرات پرتقال را نیز پیش بینی میکنیم.

شعبانی مهم ترین عاملی افزایش میزان واردات پرتقال را، واردات در زمان تولید داخلی دانست و گفت: واردات در زمان تولید به تولید داخلی ضربه سنگینی وارد میکند و این بدین معنی است که دولت با وراد کردن پرتقال و سایر مرکبات به کشور از مهرماه تا پایان ماه فروردین، پرتقال کاران را آسیب زده و دلسرد میکند چرا که پرتقال در تابستان یک میوه فانتزی محسوب می شود و نیازی به واردات آن نیست.

وی در ادامه تاکید کرد، واردات چند جنبه مهم خسارت زا دارد: اول آنکه ذائقه مردم به سمت محصولات خارجی سوق پیدا میکند و مردم را به نام تنوع طلبی با محصولات پرزرق و برق خارجی که در مقایسه با مرکبات داخلی در برخی موارد و صرفا چشم نواز تر است رو به رو کرده و اصل داستان که کیفیت است، فراموش می شود. این درحالیست که مصرف میوه باید به منظور ویتامین های مورد نیاز بدن صورت بگیرد و نه تنها به عنوان تنوع ذائقه ای برای تمام فصل ها.

رئیس اتحادیه مرکبات گفت: واردات و رواج مصرف میوه های وارداتی باعث شده که کشاورزان دلسرد شده و دست از باغداری بکشند درحالی که بهتر است به جای تازه خوری میوه ها در فصل های مختلف، صنایع تبدیلی را رونق داد و به جای واردات میوه برای تازه خوری، آبمیوه های طبیعی آن را به مردم عرضه کرد. این امر هم به تولید اشتغال در کشور کمک میکند و هم اینکه باعث می شود کشاورزان کشت متنوع تری داشته باشند. زیرا مسئله مهمی که در این میان دیده میشود این است که ما هنوز الگوی کشت مناسب برای کشاورزی نداریم و این امر متوجه وظایف وزارت جهاد کشاورزی است.