دستورالعمل جدید رنگ و وزن قزل‌آلا صادر شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌دستورالعمل جدید وزن و رنگ ماهی قزل‌آلا به مزارع پرورش ماهی ابلاغ شد که این امر در میزان صادرات این محصول تاثیرات مهمی خواهد داشت.

به گزارش اگری پرس؛ حسن صالحی امروز در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان و صنایع وابسته اظهار کرد: برای ترویج و فرهنگسازی مصرف آبزیان در کشورمان جشنواره تبلیغ آبزیان در تمام استانها برای توسعه مصرف این محصولات در نظر گرفته شده است و برگزار می‌شود و تا به امروز ۴۰۰ نوع طرح برای آبزیان به مردم معرفی شده است.

وی در پاسخ به سوالی که آیا قیمت بالای آبزیان اجازه مصرف این محصولات را به مردم می‌دهد یا خیر، افزود: مردم که نباید حتما در هر وعده مصرف ماهی شیر کیلویی ۳۰ هزار تومان را بخرند زیرا این محصول به دلیل حجم کم صید پاسخگو نیست.

رئیس سازمان شیلات کشور ادامه داد: باتوسعه تولید پرورش ماهی در نقاط مختلف کشور هم اینک در برخی نقاط روستایی مردم می‌توانند حتی ماهی قزل‌الا را به نرخ هر کیلوگرم ۹ تا ۱۰ هزار تومان خریداری کنند.

صالحی با اشاره به رشد سرانه مصرف آبزیان در ۳۰ سال گذشته جهش قابل توجهی داشته است تصریح کرد: در حالی که ۳۰ سال قبل سرانه مصرف یک کیلوگرمی آبزیان را داشته‌ایم این رقم اکنون به ۱۰٫۶ دهم کیلوگرم رسیده است.

* سرانه مصرف آبزیان در کشور نصف دنیاست

وی اضافه کرد: با گسترش مصرف ماهی در روستاهای کشور سرانه مصرف آبزیان در حال افزایش است اما باید اذعان داشت که هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم و در بهترین حالت به نیمی از استاندارد جهانی می‌رسیم.

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع آبزیان در کشور تولید شد که ۱۱۰ هزار تن آن صادر و ۴۱۲ میلیون دلار برای کشورمان ارزآوری ایجاد شد.

صالحی گفت: در ۶ ماهه نخست سالجاری نیز ۳۰ درصد افزایش صادرات آبزیان داشته‌ایم که این ارقام در برخی دیگر از گونه‌های آبزیان مانند میگو و ماهی قزل‌آلا متفاوت بوده و صادرات ما بیش از ۳۰ درصد است.

وی تولید و صادرات ماهی قزل‌آلا در کشورمان را رو به رشد اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ۱۰ هزار تن آبزیان به کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه صادر شده است که رقم بالایی به حساب می‌آید و امسال برای صادرات ۳۰ هزار تن برنامه‌‌ریزی شده است.

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: دستورالعمل جدید وزن و نوع رنگ ماهی قزل‌آلا به مزارع پرورش ماهی ابلاغ شده است که این امر شرایط صادرات این محصول را در ماههای پیش رو افزایش خواهد داد.

وی به این موضوع نیز اشاره کرد که اگر ماهی قزل‌آلا دارای وزن یک و نیم کیلوگرم باشد مشتری‌پسندی مناسبتری در بازارهای صادراتی خواهد داشت.

صالحی افزود: برای صادرات میگو هیچگونه محدودیتی نداریم و بازار صادراتی مناسبی در کنار بازار مصرف داخلی وجود دارد.

رئیس سازمان شیلات کشور تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه برنامه‌ ریزی شده است که صادرات ۶۰ هزار تنی میگو محقق شود.