در چند قدمی خودکفایی تولید شکر قرار داریم/ خودکفایی تولید گندم پایدار شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید شکر در هکتار از ۳.۵ تن در برنامه سوم به ۷.۵ تن رسیده است و تنها چند گام با خودکفایی در تولید این محصول فاصله داریم.

به گزارش اگری پرس به نقل از تسنیم؛ عباس کشاورز امروز در همایش سراسری کشت پائیزه ۹۷-۹۶و در آغاز سال زراعی جدید اظهار کرد: در چهار سال گذشته بهره‌وری آب ۲۵ درصد افزایش یافته است هوشمندسازی و ارتقای خاک‌ورزی از نیازهای جدی بخش کشاورزی است که به آن توجه شده است.

وی افزود: حفظ و آبادانی زمین، کاهش مصرف آب و هزینه‌های تولید بخش کشاورزی تنها با کشاورزی حفاظتی امکانپذیر است که این عوامل به جد در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت ادامه داد: در زمینه بهبود عملکرد بذر و توسعه ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی اقدامات موثری انجانم شد و طرح مکانیزاسیون در کشاورزی کشور افزایش یافت اما باید توجه داشت که برای بهبود بذر در کشور باید خصوصی‌سازی در دستور کار قرار داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد کود مورد نیاز کشاورزی از تولیدات داخلی تامین می‌شود اما برخلاف اظهاراتی که مطرح می‌شود مصرف کود در کشور کمتر از میانگین جهانی است.

کشاورز گفت: در سه سال گذشته وضعیت تولید، تامین و توزیع کود ساماندهی و استانداردسازی شده است و مانند سموم قبل از عرضه به بازار ثبت می‌شود.

این مقام مسئول گفت: تا به امروز ۷۸۶۶ برند کودی تقاضای ثبت داده‌اند که از این تعداد ۵۷۴۶ برند موفق به ثبت شده‌اند و باید توجه داشت که تنوع کودی نقش موثری در بهبود عملکرد تولیدات کشاورزی مختلف خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سالجاری سطح کشت چغندر قند ۱۰۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد و در کنار آن در میزان عملکردها افزوده می‌شود که این امر زمینه خودکفایی در سالجاری را فراهم می‌آورد.

* در چند قدمی خودکفایی تولید شکر قرار داریم

کشاورز گفت: با افزایش عملکرد در هکتار توسعه کشت پائیزه و همدلی در صنعت شکر تنها چند گام تا خودکفایی این محصول فاصله داریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت شکر باید اصلاح شود و به منظور شفاف‌سازی در فروردین ماه هر سال اعلام شود، گفت: تا سه سال آینده تولید کلزا در ایران رکورد جهانی را پشت سر می‌گذارد و به میانگین ۵ تن در هکتار برای کشت آبی می‌رسد.

وی با بیان اینکه کلزا نسخه نجات کشت‌های آبی کشور است گفت: در دو سال آینده ضریب خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی با توسعه کشت کلزا باید ۳۰ درصد افزایش یابد در غیر این صورت واردات تولیدات داخلی را از بین می‌برد.

* خودکفایی تولید گندم پایدار شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی  تصریح کرد: در محصول گندم به خودکفایی رسیدیم و این خودکفایی اکنون به وضعیت پایدار رسیده است.

کشاورز تصریح کرد: محصول چغندر قند با حل مشکلات کارخانه‌ها خودکفایی شکر به زودی محقق می‌شود و در محصول کلزا نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و کشت این محصول با استقبال کشاورزان روبرو شده است.