دامداران در دام گرانی نهاده| قاچاق دام نداریم؛ این ها بهانه عرضه کننده های نهایی است">دامداران در دام گرانی نهاده| قاچاق دام نداریم؛ این ها بهانه عرضه کننده های نهایی است

صنعت دام و طیور کشور در شرایطی به حیات خود ادامه می دهد که دامداران از یک سو با گرانی نهاده و از سوی دیگر با مازاد دام و ممنوعیت صادرات دام مواجه هستند. این در شرایطی است که به گفته فعالان بخش بالا رفتن قیمت گوشت در بازار هیچ دخلی به دامداران ندارد و آنها کماکان […]

صنعت دام و طیور کشور در شرایطی به حیات خود ادامه می دهد که دامداران از یک سو با گرانی نهاده و از سوی دیگر با مازاد دام و ممنوعیت صادرات دام مواجه هستند. این در شرایطی است که به گفته فعالان بخش بالا رفتن قیمت گوشت در بازار هیچ دخلی به دامداران ندارد و آنها کماکان دام خود را با قیمتهای پایین به فروش می رسانند.

تعیین عوارض ۱۶۷۰۰ تومانی برای صادرات دام سنگین نوعی خود تحریمی است

احمد مقدسی فعال صنعت دامداری در خصوص گرانی نهاده ها به بازار می گوید: وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی قطع شد جو و ذرت ۱۸۰۰ تومانی حدودا ۶ برابر شد و به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید و از سوی دیگر سویای ۳۴۰۰ تومانی به ۱۶ هزار تومان رسید. این گرانی بر شرایط فعلی اثر گذاشت و گلایه دامداران از گرانی نهاده به جا است.

مقدسی افزود: در حقیقت جهش قیمت نهاده ها به تبع موجب بالا رفتن قیمت تمام شده شیر و گوشت شده به طوری که الان قیمت تمام شده شیر ۱۳هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت تمام شده دام سنگین (گوساله نر چاق) حدود ۱۰۰هزار تومان است.

وی با بیان اینکه قیمت گوشت تابع بازار است، ادامه داد: در شرایطی قیمت تمام شده دام سنگین ۱۰۰ هزار تومان است که الان هر کیلیو گوشت بایستی در بازار به نرخ ۸۲هزار تومان بفروش برود.

مقدسی افزود: از سوی دیگر قیمت شیر به صورت دستوری است و ۱۲هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران خاطر نشان کرد: البته مشکلات دامداران و فعالان این بخش به همین جا ختم نمی شود چرا که از یکطرف واردات بی رویه گوشت باعث شده بازار کساد شود و از سوی دیگر حال که صادرات آزاد شده عوارض ۱۶هزار و ۷۰۰ تومانی بابت صادرات دام سنگین مزیت صادرات دام را از ما گرفته است. به این ترتیب می توان گفت ما دچار خودتحریمی شده ایم.

وی اظهار داشت: مساله اینجا است که الان که دولت ارز ترجیحی نمی دهد چرا نمی تواند این عوارض صادراتی را حذف کند؟ این عوارض باعث شده که نتوانیم مازاد دام را صادر کنیم.

با حذف ارز دولتی هزینه تولید یک کیلو گوشت از ۵۵ هزار به ۱۲۰ هزار تومان رسید

منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در خصوص گرانی نهاده به خبرنگار بازار می گوید: همانطور که می دانید نهاده ارتباط مستقیمی با تولید گوشت دارد؛ به طوری که قبل از آزادسازی قیمتها دو نوع نهاده در کشور موجود بود. یکی دولتی بود که با قیمت کاملا مشخص و دولتی به دامدار داده می شود و سبب شده بود هزینه تولید بسیار پایین تر از مقادیر فعلی باشد.

پوریان افزود: بعد از آزادسازی قیمتها و آزاد شدن قیمت نهاده عملا قیمتها سرسام آور بالا رفت به نحوی که قیمت نهاده بالاتر از عرف خود شد و سبب شد هزینه تولید یک کیلو گوشت قرمز درحالی که تا پیش از این قیمت برای دامدار ۵۴-۵۵هزار تومان می شد به یکباره به ۱۲۰ هزار تومان برسد! به عبارت دیگر افزایش نهاده تاثیر ۱۰۰درصدی بر گرانی گوشت داشت.

وی با بیان اینکه ما از مخالفان سرسخت آزادسازی قیمت در بخش نهاده بودیم چون این روزها را می دیدیم، افزود: در زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی می دادند قیمت هر کیلوگرم گوشت مشخص بود اما با آزاد سازی قیمت نهاده الان قیمت هر کیلو گوشت مشخص نیست.

پوریان ادامه داد: مساله اینجا است که الان قیمت جو به عنوان یک نهاده پایه تولید به ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان است، ذرت هم در محدوده ۱۲هزار تومان است. به عبارت دیگر به طور میانگین قیمت نهاده ها بین ۱۱هزار تومان تا ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان در نوسان است لذا این نوسان قیمتها باعث می شود قیمت تمام شده شیر و گوشت در نوسان باشد.

۸۰درصد هزینه های تولید مربوط به نهاده و علوفه است

این مقام مسئول در پسخ به این سوال که چند درصد هزینه های تولید مربوط به قیمت نهاده است، گفت: ۸۰درصد هزینه های تولید متعلق به نهاده و علوفه است که سهم قابل توجهی است.

وی با تاکید بر اینکه مشکل فعلی تولید عدم شفافیت ها است گفت: زمانی که قرار شد یارانه نهاده ها را حذف کنند بنا شد یارانه حذف شده در خود بخش هزینه شود که اینگونه نشد. متاسفانه کسانی که به دولت مشاوره می دادند تولید کننده واقعی نبودند وگرنه می دانستند که ما به عنوان یک کشور خشک وابستگی زیادی به نهاده داریم بخصوص تولید مرغ و گوساله کاملا وابسته به نهاده است.

پوریان ادامه داد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب شد که تولید دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد. اگر امروز نوسان قیمت و جهش قیمت را مشاهده می کنید به دلیل این است که ابزار لازم برای کنترل بازار را نداشتیم اما وارد پروسه ای شدیم که یکشبه بدون اینکه حمایتهای اولیه انجام گرفته باشد، اجرا شد.

وی تصریح کرد: در واقع زمانی باید ارز حذف می شود که نیاز نهاده ای مرغداران و دامداری ها حداقل برای ۶ماه تامین می کردند یا حداقل پیش از حذف تامین نقدینگی می کردند اما چنین نشد.

این فعال صنعت ادامه داد: از سوی دیگر قرار بود دامداران را در بحث صادرات آزاد بگذارند اما چنین نشد و از همه مهمتر اینکه قیمتهای دستوری را در این بخش دیدیم. این سبب شد بازار دچار تنش شود و با توجه به اینکه کلیه کالاها تاثیرگذاری روی هم دارند موجب شد گرانی را در لایه ها و بخشهای مختلف بازار شاهد باشیم.

این مقام مسئول در خصوص ممنوعیت دولاره صادرات دام سبک نیز اظهار داشت: شاید یکی از موضوعات مهم این است که وقتی دولت یا وزارت جهاد هیچ حمایتی از دامدار نمی کند پس قرار نیست جلوی تولید کننده را بگیرد که بنا دارد محصول خود را به کجا بفرستد. آن هم در حالی که دامدار سرمایه خود را با چنگ و دندان حفظ کرده است.

عدم شفاف بودن وضعیت صادرات دام بیانگر نداشتن تصمیم گیری درست متولیان امر است

وی با گلایه از اینکه همه امور دستوری است اما حمایت از سوی دولت نمی شود، گفت: بحث صادرات دام نیز مانند دیگر مسائل هر روز دستخوش تغییر است و این نشان می دهد که هیچ تصمیم درستی برای این موضع گرفته نشده و در نتیجه دائم ممنوع و آزاد می شود.

پوریان خاطر نشان کرد: این در رایطی است که از یکسو مازاد دام داریم و از سوی دیگر با کاهش تقاضا مواجه هستم و شاهد هستیم بازار متاثر از سایر کالاها است؛ به این معنا که وقتی یک متغیر کلیدی تغییر کند اسباب تغییر در سایر کالاها را هم فراهم می سازد.

وی ادامه داد: مشکل این است که همه چیز به ارز وابسته شده است و با بالا رفتن قیمت ارز همه چیز دستخوش تغییر می شود و حال می بینیم که جلوی دام سبک را گرفته اند و انتظار دارند از این تغییر قیمتها پایین بیاید!

پوریان همچنین در مورد قیمت گوشت گوسفندی در بازار گفت: عوامل بازاری همیشه یک فضای جدا از تولید دارند. به همین ترتیب امروز قیمت بره نر کشتاری در میادین ۸۰ تا ۸۲ هزار تومان است و سایر اقلام دامی به تناسب پایین تر از این نرخ است. بنابراین می بینیم که در بازار دلخواهانه عرضه می شود و لذا دامدار نقشی در قیمتهای بازار ندارد اما متاسفانه وزارتخانه سریعا جلوی صادرات دام را می گیرد چون به اصطلاح فقط زور اش به تولید کننده می رسد.

قاچاق دام سبک دروغی بیش نیست

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در پاسخ به این سوال که آیا خروج غیرقانونی دام را در زمان ممنوعیت صادرات تایید می کنید یا خیر، گفت: خیر، این ادعا کاملا مردود است. مطمئن باشید اسم قاچاق به عراق یک توجیه است برای اینکه سیستم قصابی و عرضه کننده های نهایی گوشت به خاطر اینکه گوشت را با قیمت بالاتر از عرف می فروشند بتوانند بهانه ای داشته باشند.

پوریان خاطر نشان کرد: اولا بازه قیمت دام سبک در عراق با قیمت در ایران برابری می کند و برخی مواقع قیمت دام سبک در عراق حتی پایین تر از ایران است. با این تفاسیر چه انگیزه ای می توان داشت که دام را به آن طرف برد؟

وی در پایان گفت: باز هم تاکید می کنم صحبتهایی که مبنی بر قاچاق دام سبک گفته می شود بیشتر یک بهانه برای بازاربازی قصابان و عرضه کننده های نهایی گوشت است تا از این طریق قیمت گوشت را در بازار داخل بالا ببرند.