خرید توافقی لیموترش در هرمزگان به هشت هزار تُن رسید

به‌منظور تثبیت قیمت در بازار، لیموهای مازاد در سه درجه دسته بندی شده که درجه یک، ۱۰۰ هزار ریال، درجه ۲، ۸۰ هزار ریال و درجه سه، ۷۰ هزار ریال از کشاورزان درحال خریداری است. وی با اشاره به اینکه تعاون روستایی تا رسیدن بازار به تعادل و توازن قیمت، کار خرید توافقی لیموترش را ادامه […]

به‌منظور تثبیت قیمت در بازار، لیموهای مازاد در سه درجه دسته بندی شده که درجه یک، ۱۰۰ هزار ریال، درجه ۲، ۸۰ هزار ریال و درجه سه، ۷۰ هزار ریال از کشاورزان درحال خریداری است.

وی با اشاره به اینکه تعاون روستایی تا رسیدن بازار به تعادل و توازن قیمت، کار خرید توافقی لیموترش را ادامه می‌دهد، بیان کرد: قیمت فروش لیموترش در ابتدای مردادماه امسال بسیار پایین بود که با ورود تعاون روستایی خوشبختانه قیمت‌ها متعادل شده و نرخ خرید بین سورتینگ دارها و تعاون روستایی فاصله چندانی ندارد.

برخورداری بااشاره به اینکه بیشتر لیموهای خریداری برای خشک کردن و تهیه لیموعمانی برنامه‌ریزی شده است، بیان کرد: در حاضر ۲ مرکز خشک کن لیموترش در هوای باز در آبنمای شهرستان‌های رودان و حاجی آباد راه‌اندازی شده و تمامی لیموهای خریداری شده به این مراکز منتقل می‌شود.

مدیر تعاون روستایی هرمزگان اظهار کرد: باتوجه به اینکه از هفت تا هشت کیلوگرم لیموی تازه، یک کیلوگرم لیمو خشک تولید شده و قیمت آن در بازار نیز حدود یکهزار تا یکهزار و ۲۰۰ ریال است؛ بنابراین خشک کردن این محصول برای کشاورزان به صرفه‌تر است.

برخورداری ادامه داد: در این راستا وزارت جهادکشاورزی به منظور ایجاد تعادل در بازار، لیموهای مازاد را از کشاورزان خریداری کرده و به صورت خشک به بازار عرضه می کند.

وی به وجود نداشتن تشکل‌ها برای ساماندهی بازار فروش لیموترش نیز اشاره کرده و گفت: این مشکل ناشی از نبود وجود کارگاه‌های صنعتی و صنایع تبدیلی است، اگر ما حداقل ۲۰ کارخانه کوچک کنسانتره یا آبلیموگیری در منطقه داشتیم شاید این مشکل تا حد زیادی برطرف می‌شد.

برخورداری با اشاره به اینکه نیمی از محصول لیمو ترش در استان هرمزگان تولید می شو،. گفت: شهرستان‌های رودان، میناب، بندرعباس و حاجی‌آباد از مناطق مهم تولید لیموترش در استان هستند که رودان با ۶ هزار هکتار، بیشترین سطح زیرکشت لیموترش استان را به خود اختصاص داده است.