تولید میگو تا ۶۰ هزار تن افزایش می‌یابد

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران از رشد جهشی تولید میگوی پرورشی کشور تا دو سال آینده خبر داد.

به گزارش اگری پرس به نقل از صدا و سیما، حسینعلی عبدالحی گفت : پرورش دهندگان و تولیدکنندگان میگوی پرورشی به بلوغ تولید رسیده اند.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران ادامه داد: همچنین رغبت سرمایه گذاران بخش خصوصی به صادرات میگوی پرورشی افزایش یافته است.

وی افزود: پرورش دهندگان و فعالان پرورش و صادرات میگوی پرورشی از سود قابل قبول سرمایه گذاری در این بخش از صنعت شیلات برخوردار هستند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، پرورش دهندگان موفق شده اند با استفاده از دانش و فناوری در امر تولید و آگاهی از چگونگی کنترل بیماری هر سال تولید میگوی پرورشی را بیشتر می کنند.

وی اظهار داشت : همکاری سازمان شیلات ایران و سازمان دامپزشکی نیز نقش بسیار مهمی در کمک به پرورش دهندگان و کنترل بیماری داشته است.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران تاکید کرد: تا حداکثر دو سال آینده شاهد رشد جهشی در تولید میگوی پرورشی کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شد امسال تولید میگوی پروری حداقل به ۳۰ هزار تن برسد، گفت : تولید نهایی میگوی ۹۶ به ۲۷ هزار تن می رسد.

عبدالحی خاطرنشان کرد : تولید سالانه میگوی پرورشی ایران باید تا پایان برنامه ششم توسعه به ۶۰ هزار تن برسد که دست یافتنی است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، بیماری ویروسی را مهم ترین مشکل پیش روی پرورش دهندگان اعلام کرد و گفت : با بالابردن دانش پرورش دهندگان می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

به گفته وی، در اوایل تولید میگو حدود ۱۲ هزار تن در چهار هزار و ۷۰۰ هکتاری تولید می شد اما با افزایش بیش از دو برابری سطح کشت، تولید سالانه میگوی به بالای ۲۵ هزار تن رسیده است.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران یادآور شد: پارسال بیشترین تولید میگو به ترتیب در استان های هرمزگان، بوشهر، گلستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر همواره بیشترین میزان تولید میگوی پرورشی کشور را به خود اختصاص می دهد، گفت: پارسال به دلیل شیوع بیماری لکه سفید در مزارع استان بوشهر، تعداد زیادی از میگوهای تولید این استان نابود شد.

عبدالحی به تلاش برای جذب سرمایه گذاران خارجی در صنعت شیلات ایران اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر همایش های مختلفی با همراهی کشورهای فرانسه، نروژ، چین و تایلند برپا شد که هدف ما ارتباط کشورها با یکدیگر در زمینه توسعه تولید آبزی بوده است.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران بیان کرد : چندین طرح با کشورهای مختلف منعقد شده است که مهم ترین آن همکاری با فرانسه در قشم برای راه اندازی یک مرکز تکثیر ماهیان دریایی بوده و دیگری مربوط به پرورش میگو در هرمزگان با همکاری یک شرکت دیگر از این کشور است.

وی تاکید کرد: همچنین سرمایه گذاری یک شرکت دیگر فرانسوی در زمینه تولید قزل آلا انجام شده است و شرکت‌های بزرگ تایلندی برای مذاکره با ایران در زمینه شیلات علاقه نشان داده اند و چندین سفر برای بازدید از روند تولید آبزی در کشور صورت گرفته و مذاکراتی در حال انجام است.