بازار را مجانی در اختیار خارجی ها قرار دادیم/نیمی از پوشاك وارداتی حقوق ورودی پرداخت نكرده اند

شریعتمداری با اشاره به اینکه نیمی از پوشاک بصورت قاچاق وارد کشور می شود،گفت: بازار را مفت در اختیار خارجی ها قرار دادیم.

 

به گزارش اگری پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ محمد شریعتمداری وزیرصنعت، معدن تجارت در مراسم امضا تفاهم نامه توسعه اشتغال روستایی در قالب طرح تولید پوشاك در مناطق روستایی گفت: تولید و اشتغال سرلوحه برنامه دولت جدید بوده و حوزه پوشاك از ظرفیت مناسبی برای این امر برخوردار است.

وی افزود: برخلاف امرو زمانی پوشاك ایرانی در بازارهای اروپایی تبلیغ می شد و جایگاه مناسبی داشت. ما بایدبه جایگاه واقعی خود در این صنعت بازگردیم.

 

شریعتمداری با بیان اینكه این صنعت،بازاری مستعدی دارد، گفت: پوشاك، صنعتی اشتغالزا و در بسیاری از بخش ها كاربر است و باتعامل بیشتر می توان افزایش تولید را در این بخش محقق كرد.

 

وی ادامه داد: بیش از ٢٠هزار شاغل صنعتی در حوزه پوشاك فعال هستند و باید توجه داشت كه این طرح با تعامل با آنها صورت گیرد و نباید بعنوان رقیب، شرایط را برای آنها سخت كند، چرا كه آینده شغلی این قشر باید تامین شود.

 

شریعتمداری با اشاره به قاچاق و واردات كالا بویژه منسوجات بیان كرد: بازار را مفت و مجانی در اختیار خارجی ها قرار دادیم كه بخشی بصورت قاچاق  و بخشی دیگر نیز خارج از گمرك ها و منافذ قانونی با رقمی بالغ بر ١٢و نیم میلیارد دلار وارد کشورمی شود كه حجم قابل توجه آن منسوجات و پوشاك است.

 

وزیر صنعت بیان كرد: ما یك صنعت تمركزگرا داریم و حوزه های پیرامونی از شغل بی بهره ماندند و ادامه این روند موجب مشکلاتی برای امنیت ملی خواهد شد.

 

شریعتمداری با بیان اینكه نرخ بازده صنایع غالبا زیر ١٠درصد است، گفت: سرمایه در گردش ٣٦درصد و نرخ بالای تسهیلات بانكی و میل به بازارهای غیرمتشكل پولی موجب شده تا تولید با مشكل مواجه شود و با این وضعیت تولید محكوم به شكست است.

 

وی در پایان گفت: تعداد محدودی از برندهای خارجی در ایران نمایندگی دارند اما حجم پوشاك خارجی بسیار زیاد است و تقریبا ٥٠درصد آنها خارج از پرداخت حقوق ورودی به كشور وارد شده اند.