بازار بی مشتری با وجود ثبات قیمت کالاهای اساسی

گزارش میدانی خبرنگار ما از سطح تهران نشان می‌دهد که قیمت اغلب کالاهای اساسی افزایشی نداشته و در برخی کالاها از جمله برنج شاهد کاهش ۲۰ درصدی قیمت هستیم، اما قیمت تخم‌مرغ افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

 

به گزارش اگری پرس؛ گروه اقتصادی ـ فاطمه بیات، این روزها سخن از افزایش قیمت کالاهای مصرفی در بین مردم به میان می‌آید و هر کس به‌اندازه قواره جیبش به دنبال خرید و ذخیره بخشی از نیاز مصرفی خود در خانه است.

قیمت برنج در خیابان مولوی تهران در ۲۷ آذر ۹۶

خبرنگار فارس برای آگاهی از وضعیت قیمت، عرضه و تقاضا و احتمالاً افزایش قیمت‌ها سری به بازار سطح شهر تهران چه در بخش عمده‌فروشی و چه در مغازه‌های سطح شهر زده و ماحصل مشاهدات خبرنگار فارس آن است که قیمت برنج به دلایل مختلف نه‌ تنها افزایش نداشته، بلکه نسبت به ۶ ماه گذشته روند کاهشی داشته است.

نکته جالب اینجاست که هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک ارگانیک که به گفته فروشنده بدون سم و کود به‌عمل آمده است، در بازار مولوی تهران کیلویی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، دم‌سیاه تک‌محصول فوق‌اعلا هر کیلو ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج هاشمی درجه یک ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، مروارید گیلان مجلسی ۷ هزار و ۸۰۰ تا ۸ هزار و ۲۰۰ تومان و برنج خردشده هاشمی و دم‌سیاه نیز بین ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت خورده است.

برنج وارداتی که معمولاً هندی و پاکستانی است، هر کیلوگرم ۵ هزار تومان به مشتریان در بازار مولوی تهران عرضه می‌شود.

قیمت حبوبات در بازار مولوی دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶

جالب‌تر اینجاست که فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله هایپرمارکت و فروشگاه شهروند بسته‌های ۱۰ کیلوگرمی برنج اعلای هاشمی را به قیمت ۱۱۰ هزار تومان یعنی معادل کیلویی ۱۱ هزار تومان در معرض فروش گذاشته‌اند. این قیمت‌ها در حالی است که طی چند ماه گذشته، هر کیلو برنج درجه یک ایرانی تا ۱۶ هزار تومان هم رسیده بود، اما اکنون با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شده است.

یکی از برنج‌فروشان بازار مولوی در مورد علت کاهش قیمت این محصول، به خبرنگار فارس می‌گوید: آن‌قدر تقاضا کم شده است که فقط به دنبال مشتری برای فروش هستیم. یک زمانی مردم برای خرید سالانه برنج مراجعه کرده و هر مشتری بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم برنج خریداری می‌کرد، اما اکنون باید ۱۰ کیلو ۱۰ کیلو برنج بفروشیم.

قیمت آجیل شب یلدا در بازار مولوی تهران ۲۷ آذر ۹۶

وی کاهش قدرت خرید مردم را یکی از عوامل مؤثر بر کاهش قیمت‌ها می‌داند و می‌افزاید: البته این را هم باید گفت که واردات برنج خارجی هم در کاهش قیمت، بی‌تأثیر نبوده است؛ چرا که قشر ضعیف ترجیح می‌دهند، تا برنج کیلویی ۴ تا ۵ هزار تومانی را تهیه کنند که یک‌سوم قیمت برنج داخلی است.

اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود، بسیاری از خریداران برنج در مورد وضعیت قیمت‌ها می‌گویند؛ آن‌قدر قیمت بالا رفته است که توان خرید برنج نداریم و سعی کرده‌ایم که روش‌های اقتصادی را در پیش بگیریم.

خانمی که دارای ۴ فرزند در منزل است و مسئولیت خرید خانه را دارد، می‌گوید همسر من بازنشسته‌ای است که ماهانه فقط ۱٫۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد و من باید هزینه‌ها را مدیریت کنم، در نتیجه ترجیح می‌دهم برنج ایرانی خردشده که کیلویی ۵۵۰۰ تومان است و عطر و بوی خوبی هم دارد، برای خانه تهیه کنم و ما مصرف روزانه خود را از این برنج می‌گذرانیم؛ چرا که فرزندان من بو و مزه برنج وارداتی را نمی‌پسندند.

قیمت روغن نباتی در خیابان مولوی تهران ۲۷ آذر ۹۶

قیمت حبوبات نیز افزایشی نداشته و همان روند گذشته را دارد، هر کیلوگرم لوبیا چیتی اعلا در بازار مولوی بین ۹ تا ۱۰ هزار تومان، عدس درشت ۶ هزار تومان، لپه ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، نخود و لوبیا قرمز هم هر کدام ۸ هزار تومان، به فروش می‌رسد و افزایشی نسبت به چند ماه گذشته نداشته است.

روغن نیز یکی دیگر از کالاهای اساسی است که بنا بر گفته عمده‌فروشان روغن در بازار مولوی افزایش قیمتی نداشته است، به‌طوری‌که هر قوطی ۵ کیلوگرمی روغن ۲۳ هزار تومان، ۴ کیلوگرم ۲۲ هزار تومان و روغن مایع یک لیتری هم کیلویی ۴ هزار و ۸۵۰ تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

جالب‌تر آنکه قیمت شکر زیر قیمت مصوب تنظیم بازار در حال عرضه است و هر کیلوگرم شکر سفید ۲ هزار و ۶۸۰ تومان و هر کیلوگرم قند شکسته ۳ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسد، این در حالی است که هر کیلوگرم شکر مصوب ستاد تنظیم بازار ۲ هزار و ۷۲۲ تومان قیمت‌گذاری شده است، اما قیمت شکر بسته‌بندی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر بسته ۹۰۰ گرمی بین ۳ هزار و ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۲۰۰ تومان برچسب قیمت خورده است.

قیمت آجیل شب یلدا در بازار مولوی تهران ۲۷ آذر ۹۶

می‌توان گفت که تخم‌مرغ به‌عنوان تنها کالای اساسی است که روند افزایشی با شیب تند داشته است. هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ درشت درجه یک در بازار مولوی به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به مشتریان عرضه می‌شود، درحالی‌که تا یک ماه اخیر هر شانه تخم‌مرغ در سوپرمارکت‌های سطح شهر ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسید.

همچنین قرار بود، اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن، تخم‌مرغ را شانه‌ای (۳۰ عددی) ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار میادین و میوه و تره‌بار عرضه کند،‌ اتفاقی که آن‌طور که باید و شاید طبق بررسی‌های خبرنگار فارس نیفتاده است.

در بخش پروتئین نیز قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله ۴۴ هزار تومان، گوشت شقه گوسفندی ۳۸ هزار تومان، گرده ران گوسفندی ۴۸ هزار تومان و سردست گوسفندی در بازار ۴۳ هزار تومان برچسب خورده است.

البته این قیمت‌ها در مراکز عرضه گوشت خیابان خورشید، میدان شهدا، میدان امام حسین(ع) و میادین میوه و تره‌بار است که ممکن است، در برخی قصابی‌ها شمال پایتخت این رقم بالای ۵۰ هزار تومان و حتی تا کیلویی ۶۰ هزار تومان هم برسد.

به گزارش فارس، اگرچه برخی از کالاهای اساسی افزایش قیمتی را نسبت به چند ماه گذشته نداشته‌اند، اما نباید این موضوع را فراموش کرد که سفره‌ خانوار بر اثر تورم پیاپی کوچک شده و بسیاری از افراد توان تأمین اقلام ضروری برای تهیه غذای سالم و تأمین هرم غذایی کامل را ندارند.

به نظر می‌رسد دولت در تنظیم بازار کالاهایی همچون پروتئین از جمله گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ آن‌طور که باید عمل نکرده، به‌طوری‌که با افزایش قیمت ارز، نهاده‌های وارداتی موردنیاز تولید گوشت و تخم‌مرغ افزایش یافته و به‌تبع آن قیمت نهایی محصول نیز افزایش می‌یابد.