ایران با جایگاه هفتم تولید جهان از شیلی انگور وارد می‌کند

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران جایگاه هفتم تولید انگور جهان را دارد، گفت: همه ساله شاهد واردات این محصول از شیلی هستیم، همچنین در عین بی‌نیازی کشمش بدون مجوز از افغانستان وارد شده است.

به گزارش اگری پرس، رمضان روئین‌تن مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با  خبرگزاری فارس در مورد واردات کشمش، گفت: با توجه به میزان تولید کشمش هیچ نیازی به واردات کشمش نداریم اما ظاهرا مقدار کمی از این محصول بدون مجوز از کشور افغانستان وارد شده است.

وی افزود: از آنجا که واردات کشمش بدون مجوز بوده میزان آن مشخص نیست ولی بخشی از کشمش وارداتی پس از فرآوری دوباره صادر شده است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در تولید کشمش رتبه سوم جهان را داریم، بیان داشت: سالانه حدود ۱۶۰ هزار تن کشمش در کشور تولید که حدود ۴۰ هزار تن آن به مصرف داخلی می‌رسد.

روئین‌تن تصریح کرد: سال ۹۳ حدود ۱۱۴ هزار تن کشمش به بیش از ۷۰ کشور جهان صادر شد.

* ارز آوری ۲۹۶ میلیون دلاری کشمش

وی با بیان اینکه صادرات کشمش در سال گذشته به میزان ۲۹۶ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشت، افزود: هرکیلوگرم از کشمش مرغوب ایرانی به قیمت ۲٫۵ دلار صادر می‌شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مشکل واردات فقط محدود به کشمش نیست، تصریح کرد: حتی در شرایطی که سالانه میزان قابل توجهی انگور در کشور تولید می‌شود ما شاهد واردات انگور‌ از جمله انگور شیلی به کشور هستیم که البته با اقدامات انجام شده این موضوعات در حال کمرنگ‌ شدن است.

روئین‌تن با بیان اینکه واردکنندگان به دنبال منافع شخصی هستند نه منافع مصرف‌کننده، تصریح کرد: ایران از نظر تولید انگور مقام هفتم تا نهم جهان را دارد و سرانه تولید انگور در کشور حدود ۳۵ کیلوگرم و بیش از ۲ برابر سرانه تولید انگور در دنیا است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا انگور تولیدی روی دست کشاورزان مانده است، گفت: برداشت انگور تقریبا از اواخر اردیبهشت آغاز و انواعی از آن اواخر آبان و اوایل آذرماه برداشت می‌شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه معمولا در شهریور و مهر میزان تولید انگور بیشتر می‌شود، گفت: افزایش دو برابر تولید انگور آذربایجان غربی نسبت به سال گذشته منجر به مشکلاتی برای تولید‌کنندگان این محصول شد.

وی افزود: امسال در آذربایجان غربی حدود ۲۸۰ هزار تن انگور تولید شد در حالی که میزان تولید این محصول در سال گذشته حدود ۱۴۰ هزار تن بود.

روئین‌تن با بیان اینکه علیرغم وجود سردخانه‌ها و کارخانه‌های متعدد مشکلاتی برای خرید انگور از کشاورزان در این استان بوجود آمد، بیان داشت: با هماهنگی‌هایی که با استانداری، مقامات سازمان جهاد کشاورزی و کارخانه‌داران انجام شد مقرر شد تا هر کیلو انگور آبگیری توسط کارخانه‌ها با قیمت هر کیلو ۶۰۰ تومان از کشاورزان خریداری شود.

* تمامی وجه  خرید تضمینی کشمش ۹۳ پرداخت شد

وی در مورد مطالبات معوق سال گذشته کشاورزان بابت فروش کشمش به سازمان تعاون روستایی اظهار داشت: سال گذشته ۳۴ میلیارد تومان کشمش از کشاورزان خریداری شد که ۳ میلیارد تومان آن پرداخت نشده بود که با تأمین اعتبار مطالعات معوق کشاورزان بابت فروش کشمش پرداخت شد.