افزایش مساحت بیابان در کشور نگران‌کننده است/وضعیت قرمز ۳ میلیون هکتار کانون‌ گردوغبار

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سرانه بیابان در کشور ما ۴ هزار و ۳۰۰ مترمربع است،در حالی که در جهان این رقم به ۲ هزار مترمربع می رسد.

به گزارش اگری پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ خدا کرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در نشست روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی با اشاره به اینکه بیابان‌زایی یکی از پایه‌های اصلی تخریب سرزمین به شمار می‌ترود،اظهار داشت: بر اساس آمارهای کنوانسیون حدود یک‌ششم جمعیت جهان، سه‌چهارم اراضی خود و یک‌سوم خشکی جهان به مساحت ۵ میلیارد هکتار در ۱۱۰ کشور جهان در معرض بیابان‌زایی قرار دارد که این پدیده ناشی از تغییر اقلیم، گرمایش جهان و کمبود آب شیرین است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ درصد مساحت جهان تحت تأثیر بیابان‌زایی قرار دارد، افزود: سرانه کشور بیابان‌زایی در کشور ما ۴ هزار و ۳۰۰ مترمربع و در جهان ۲ هزار مترمربع است که بر این اساس وظیفه ما در پرداختن به این موضوع حائز اهمیت است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: در سطح ۸ میلیون هکتار اقدامات خوبی برای مقابله با بیابان‌زایی انجام شده اما تا رسیدن به نقطه تعادل نیاز داریم که در ۷٫۵ میلیون هکتار دیگر عملیات بیابان‌زایی را در کشور انجام دهیم.

 رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع همچنین در مورد برنامه این سازمان در برابر پدیده ریزگردها به‌ویژه در برنامه ششم توسعه این‌گونه توضیح داد که ۸۰ تا ۹۰ درصد منشأ ریزگردها خارجی است و در داخل نیز حدود ۳ میلیون هکتار کانون تولید گردوغبار داریم که منطقه بحرانی ماست و ۱٫۵ میلیون هکتار از این کانون‌ها در برنامه ششم توسعه تحت کنترل خواهد بود.

وی این را هم گفت که در سال ۹۶ اعتباری معادل ۸۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شده تا در انواع و اقسام روش‌ها بتوانیم ریزگردها را کنترل کنیم که یکی از آنها آبخیزداری است.

جلالی با اشاره به اینکه جنگ یکی از موضوعات مهمی است که تخریب سرزمین را به همراه داشته، افزود: از سال ۲۰۰۰ در جهان ۴۱ درصد افزایش مهاجرت داشته‌ایم که این امر بیانگر تخریب سرزمین ، بی‌ثباتی سیاسی و ناامنی غذایی و فقر است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه امسال سرزمین ما، خانه ما و آینده ما را برای مقابله با بیابان‌زایی مطرح کرده‌ایم، گفت: بر این اساس باید تلاش نماییم تا نسبت به شناخت توانایی سرزمین و ایجاد فرصت برای پایداری زندگی مردم را فراهم نماییم چرا که در هر سرزمینی متناسب با شرایط اقلیم این امکان وجود دارد که از مهاجرت جلوگیری نماییم.

این مقام مسئول ادامه داد: در ۱۸۴ هزار و ۵۸۰ هکتار عملیات بیابان‌زایی نظیر بذرکاری ، مالچ پاشی، و مدیریت روان آن در کنار پروژه‌های سازمان بین‌الملل صورت گرفته است.

به گفته جلالی در ۱٫۵ میلیون هکتار از اراضی از طریق پروژه‌های مدیریت سرزمین بیابانی با همکاری سازمان بین‌الملل و مشارکت مردم با رویکرد توانمندسازی مردم یک کار اساسی و زیربنایی انجام‌شده که می‌تواند از پیامد ناشی از بیابان‌زایی جلوگیری نماید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در ایران پروژه ترکیب کربن از جمله پروژه‌های مدیریت جامع حوزه آبخیز است که با مشارکت مردم و بهره‌گیری از توان و ظرفیت همه انسان‌هایی که آنجا زندگی می‌کردند این بحث دنبال می‌شود.

حسن خانی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی اظهار داشت: کمترین تراکم جمعیت بعد از سمنان متعلق به خراسان جنوبی است .

وی افزود: خشک شدن قنات‌ها ، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی یکی از علل اصلی منشأ مهاجرت جمعیت در این شهر به شمار می‌رود.

حسن خانی با اشاره به تأثیر اجرای طرح ترکیب کربن گفت: اجرای این طرح در برخی مناطق ثبات جمعیت ، اشتغال و توانمندسازی جامعه روستایی را در بر داشته و حال در نظر داریم با اجرای این طرح در مناطقی از طبس ، فردوس، سرایان و بشرویه از مهاجرت جمعیت در منطقه خراسان جنوبی جلوگیری نماییم.

** چه عواملی منشأ اصلی مهاجرت است؟

به گفته وی طرح ترکیب کربن یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است که با مشارکت سازمان بین‌الملل انجام می‌شود.

گری لوییس رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل با بیان اینکه همه کشورهای جهان برای رسیدن به توسعه پایدار دور هم جمع شدند اظهار داشت: البته زندگی روی سطح زمین یکی از اهداف رسیدن به توسعه پایدار به شمار می‌رود که تمامی کشورها برای مقابله با بیابان‌زایی و روند تخریب سرزمین درخواست شده است.

وی افزود: در حال حاضر از ۵ میلیارد نفری که در روی کره زمین قرار دارند ۱ میلیارد نفر در معرض حوادث ناشی از بیابان‌زایی قرار دارند.

گری لوییس با اشاره به آنکه مردم بحث بیابان‌زایی را به عنوان زمزمه خاموش قرن یاد می‌کنند، گفت: این زمزمه توسط عواملی ناشی از تغییر اقلیم، افزایش جمعیت، برداشت بی‌رویه آب ، تغییر کاربری اراضی و فعالیت‌های انسانی نظیر چرای بی‌رویه دام اتفاق افتاده که با اقداماتی باید روند زلزله را معکوس نماییم.

رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل با بیان اینکه شعار امسال کنوانسیون سرزمین ما ، خانه ما ، آینده ماست عنوان کرد: با توجه به آنکه ارتباط مشهودی بین مهاجرت و تخریب سرزمین وجود دارد ازاین‌رو باید تمرکز ویژه‌ای روی موضوع خانه ما داشته باشیم تا با سهولت در دستیابی افراد به آب، غذا و انرژی از مهاجرت جمعیت جلوگیری نماییم.

وی با بیان اینکه بحث معکوس کردن روند تخریب اراضی و بیابان‌زایی به اهمیت بشری مرتبط می‌شود، گفت: ازاین‌رو وظیفه ماست که اطمینان حاصل نماییم که مردمی که در معرض این خطرها قرار دارند آینده‌شان تضمین شده است و به همین خاطر به دنبال تمدید و توسعه پروژه ترکیب کربن هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به نکته کلیدی این پروژه گفت: بحث مشارکت مردم از اهمیت ویژه این در این پروژه برخوردار است چرا که مردم در ایجاد تصمیمات نقش اساسی دارند.

گری لوییس با بیان اینکه این پروژه زندگی ۱۲۰ هزار نفر از ساکنین را درگیر کرده، افزود: ۲۵ هزار نفر عضو گروه توسعه روستایی هستند که بخش عمده آن‌ها زنان هستند. این پروژه علاوه بر کاهش فرسایش خاک به طور همزمان در ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه اقتصادی و متوقف کردن زلزله خاموش تأثیر بسزایی دارد به‌طوری‌که در سال اول میزان سود جامعه روستایی ۶ میلیارد تومان بوده است.

** بیابان‌زایی زلزله خاموش قرن نامیده شد

وی با بیان اینکه این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی همراه با برنامه ششم توسعه در حال اجراست، افزود: استاندار استان خراسان شمالی تمامی دستگاه‌ها را موظف به اجرای مدل ترکیب کربن کرده و منابع مورد نیاز اجرای این امر را نیز تأمین کرده است.

انتهای پیام /