از بین رفتن ۲۸درصد محصولات باغی در مراحل تولید تا مصرف

عضو هیئت علمی موسسه فنی و مهندسی کشاورزی گفت: در کشور ما حدود ۱۶ درصد از محصولات زراعی و حدود ۲۸ درصد از محصولات باغی در مراحل تولید تا مصرف از بین می‌روند.

32970003_24518192bbcbdبه گزارش اگری پرس به نقل از ایسنا، میرمجیدی در همایش علمی تخصصی کاهش ضایعات پس از برداشت در محصولات کشاورزی که با حضور مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان و کشاورزان و باغداران در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: کشاورزی فقط مرحله کاشت، داشت و برداشت را شامل نمی‌شود، بلکه مرحله پس از برداشت و مصرف نیز مهم و ضروی است که موجب افزایش بهره‌وری کشاورزی و امنیت غذایی می‌شود.

وی با بیان این‌که از طریق کاهش ضایعات می‌توان تا حد قابل ملاحضه‌ای بر چالش امنیت غذایی و بحران خشکسالی مقابله کرد گفت: کاهش ضایعات در حقیقت نوعی افزایش بهره‌وری منابع تولید است.

عضو هیات علمی موسسه فنی و مهندسی کشاورزی حمل و نقل نامناسب، عدم درجه‌بندی محصول، انبارداری نامناسب، عدم بسته‌بندی نامناسب، عدم فراوری غیراصولی، ناآگاهی از ماهیت محصول و شناخت ناکافی از بروز فسادها را از جمله مسائل مربوط به مرحله پس از برداشت محصولات کشاورزی ذکر کرد.

وی استفاده از تیمارهای مناسب، آگاهی از ماهیت محصول، انبارداری مناسب، اصلاحات و بهینه‌سازی در فرآوری محصول، شناخت وعلل بروز فسادها و درجه‌بندی و سورتینگ محصول را برای دستیابی اهداف کلان بخش کشاورزی که کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی است لازم و ضروری دانست.

این محقق با اشاره به برنامه‌های جامع تحقیقاتی و اجرایی در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی اضافه کرد: ارزیابی سیستم و تعیین مقدار دقیق ضایعات محصولات کشاورزی در مراحل پس از برداشت، تعیین زمان مناسب برداشت محصولات کشاورزی، تعیین ارقام مناسب، تعیین ماهیت محصولات کشاورزی از نظر خواص بیولوژیکی و شیمیایی، تعیین علل و کنترل آسیب‌های مکانیکی و تدوین استانداردهای لازم از جمله طرح‌های جامع تحقیقاتی در زمینه کاهش ضایعات و زایدات محصولات کشاورزی است.

میرمجیدی مدیریت و ساماندهی زیر ساخت‌های تولید، توزیع و صادرات محصولات کشاورزی، مدیریت منابع انسانی و مالی در بخش کشاورزی، تقویت فعالیت‌های آموزشی و ترویجی به منظور انتقال یافته‌های ترویجی، گسترش مجتمع‌های کشت و صنعت و اعطای تسهیلات را از جمله برنامه‌های اجرایی در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی برشمرد.

مومن، عضو دیگر هیئت علمی موسسه فنی و مهندسی کشاورزی کشور نیز در این همایش علمی تخصصی گفت: سالانه در جهان ۴ میلیارد تن موادغذایی تولید می‌شود که از این مقدار حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد در اثر روش‌های نامناسب برداشت، حمل و نقل و ذخیره‌سازی از بین می‌روند.

وی با بیان این‌که ۱٫۲ تا ۲ میلیارد تن موادغذایی تبدیل به ضایعات شده و هرگز در دسترس مصرف کننده قرار نمی‌گیرد گفت: عدم بکارگیری روش‌های مهندسی، فناوری‌های مدرن و محل‌های نگهداری در انبارها از مهم‌ترین مشکلات ضایعات محصولات کشاورزی است.

این محقق از دست رفتن آب، صدمات مکانیکی، تنفس، تغییر رنگ و ارزش غذایی، آلودگی کپکی و حساسیت به گاز اتیلن را دلایل افت کیفی و ضایعات پس از برداشت محصولات کشاورزی در سبزیجات برشمرد.

عضو هیئت علمی موسسه فنی و مهندسی کشاورزی افزود: از دست رفتن آب، صدمات مکانیکی، نرم شدن بافت، تغییر در ترکیبات شیمیایی، کال بودن، آلودگی کپکی و صدمات سرمایی از جمله دلایل افت کیفی و ضایعات پس از برداشت میوه‌ها است.