ارائه ۱۰۰ پایان‌نامه با موضوع حبوبات در دانشگاه فردوسی مشهد

همکاری‌های مشترک تحقیقات کشاورزی در زمینه محصولات دیم بین سازمان تات و دانشگاه فردوسی مشهد هم‌سو با نیازهای تحقیقاتی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اگری پرس قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با ایانا از آغاز همکاری‌های مشترک تحقیقاتی کشاورزی در زمینه محصولات دیم بین سازمان تات و دانشگاه فردوسی مشهد هم‌سو با نیازهای تحقیقاتی کشور خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، تعدادی پروژه‌های تحقیقاتی تعریف‌شده طی پنج سال آینده در همکاری مشترک بین دانشگاه فردوسی مشهد و مؤسسه تحقیقات دیم کشور به اجرا درخواهد آمد.

عبدالرضا باقری با اشاره به محدودیت‌های منابع آبی در کشور به ویژه در زراعت آبی افزود: با توجه به شرایط پیش‌آمده کشاورزی دیم از امنیت بیشتری برخوردار است و منبعی برای تأمین بخشی از غذای مورد نیاز جامعه بدون وارد کردن خسارت به منابع آبی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تمامی فعالیت‌ها بر مبنای افزایش بهره‌وری از اراضی دیم انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت مزارع دیم و سیاست‌های سازمان تات درباره توجه به کشت دیم، با حمایت‌های صورت‌گرفته از مؤسسه دیم، خواستار استفاده تمام امکانات کشور در زمینه کاشت محصولات دیم شده‌ایم.

قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: در دانشگاه فردوسی مشهد از سال‌های ۱۳۷۵ تاکنون بخش قابل توجهی از فعالیت‌های علمی و پایان‌نامه‌ها بر موضوع حبوبات متمرکز بوده است و بیش از ۱۰۰ پایان‌نامه با موضوع حبوبات در این دانشگاه وجود دارد.

باقری با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی قابل توجهی که در زمینه حبوبات در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی صورت گرفته است، یکی از اقداماتی که لازم است تحقق یابد را استفاده از توان دانشگاه‌ها مراکز تحقیقاتی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: ارتباط بین دانشگاه و مراکز تحقیقاتی یک تجربه جهانی است که همچنان ادامه دارد و روند تأخیری آن در کشور ما نقطه ضعفی است که باید برای جبران آن اقدام‌های لازم به‌عمل آید.

باقری با اظهار تأسف از خارج شدن حبوبات از چرخه تناوب کشت به آسیب‌پذیری ثبات و پایداری اکوسیستم‌های مرتبط با حبوبات اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به آنکه سال ۲۰۱۶، سال حبوبات نام‌گذاری شده است، سعی خواهیم کرد در همایش ملی حبوبات که اردیبهشت‌ماه ۹۵ در لرستان برگزار خواهد شد، توجه بیشتری به این محصولات داشته باشیم./