کشاورزی ارگانیک، فرصتی برای افزایش صادرات غیرنفتی

کشت ارگانیک دارای مزایایی چون حفظ خاک و حاصلخیزی آن، جلوگیری از آلودگی آب های زیر زمینی به دلیل عدم استفاده از کودهای شیمیایی، حفظ جانداران و تنوع زیستی، عدم مصرف هورمون، ارتقای کیفیت و عمر انبارداری محصولات است.

محصولات ارگانیکبه گزارش اگری پرس ارگانیک واژه ای است که این روزها زیاد استفاده می شود که البته بسیاری از افراد سودجو با اضافه کردن این اسم به محصولاتشان پول کلانی به جیب می زنند، بدون آن که کوچک ترین الزامات تولید محصولات ارگانیک را رعایت کرده باشند. به طور کلی به محصولی ارگانیک می گویند که در تولید آن از هیچ گونه کود و سموم شیمیایی استفاده نشده باشد. به دلیل استفاده بیش از حد کود و سموم دفع آفات نباتی و عدم نظارت بر این بخش محصولاتی تولید می شوند که سلامتی جامعه را به خطر می اندازد و به ویژه بیماری هایی چون سرطان در کشور شیوع می یابد و از طرفی محصولات، دیگر عطر و طعم گذشته را ندارند و روز به روز کیفیت آن ها کاهش می یابد، لذا گرایش مردم به محصولات محلی و سنتی بسیار افزایش یافته است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، کشاورزی ارگانیک در سطح جهان در سال های اخیر در اکثر مناطق جهان از جمله کشورهای درحال توسعه به سرعت در حال گسترش بوده به طوری که تا سال ۲۰۰۸ تولید و مصرف محصولات ارگانیک در جهان رشد ۲۰ درصدی داشته است و روش های اجرایی تولید، نظارت و صدور گواهی به طور دائم بهبود یافته و مردم در بسیاری از جوامع به ویژه در کشورهای توسعه یافته از مزایای غذای سالم تر و با کیفیت بالاتر برخوردار شده اند، گفتنی است کشاورزان جوامع روستایی به خصوص در کشورهای در حال توسعه از سود مناسب و ارزش صادراتی این محصولات بهره مند شده اند.

 

انجمن ارگانیک ایران در سال ۸۵ با هدف راهنمایی تولید، فرآوری، برچسب گذاری و بازاریابی مواد غذایی در جهت افزایش سلامت غذایی و افزایش بهره‌وری با استفاده از شرایط موجود در کشور تشکیل شده است. پایداری در تولید، عرضه و تجارت، زمینه‌سازی جهت صدور گواهی ملی و بین‌المللی برای محصولات ارگانیک مطابق با استانداردهای بین‌المللی، ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان کشاورزی، ایجاد بازار داخلی محصولات کشاورزی ارگانیک و افزایش صادرات غیرنفتی، از جمله وظایف این انجمن است.

کشت ارگانیک دارای مزایایی چون حفظ خاک و حاصلخیزی آن، جلوگیری از آلودگی آب های زیر زمینی به دلیل عدم استفاده از کودهای شیمیایی، حفظ جانداران و تنوع زیستی، عدم مصرف هورمون، ارتقای کیفیت و عمر انبارداری محصولات است. اطلاعات مدون و دقیق از وضعیت تولیدات ارگانیک در کشور وجود ندارد، اما در راستای پیگیری مصوبات کمیته محصولات ارگانیک که در سال ۱۳۸۰ به دستور معاون زراعت در سازمان حفظ نباتات کشور تشکیل شد، نسبت به تهیه پرسش نامه جهت جمع آوری اطلاعات و ارسال به استان ها اقدام شد که نتایج آن به شرح زیر است:

بر اساس این اطلاعات کل سطح کشت محصولاتی که در کشور بدون استفاده از سموم و کودهای شیمیایی تولید شده اند حدود ۲۴۰ هزار هکتار شامل ۱۲۶ هزار هکتار محصولات باغی و ۱۱۴ هزار هکتار محصولات زراعی است و تمام سطح کشت محصولاتی که بدون استفاده از سموم شیمیایی تولید شده اند حدود ۸۰۰ هزار هکتار شامل ۲۵۰ هزار هکتار محصولات باغی و ۵۵۰ هزار هکتار محصولات زراعی است. میزان سطوح کشت محصولات زراعی و باغی که تولید آن ها بدون استفاده کود و سم انجام می شود به ترتیب ۱ و ۲/۷ درصد از کل سطوح کشت محصولات زراعی و باغی کشور را تشکیل می دهد. لازم به توضیح است که این نوع محصولات با این سطح تولید تنها توسط کشاورزان و به صورت کاملا خود جوش و سنتی و بدون آگاهی داشتن از این که محصول ارگانیک چیست تولید شده است که همین امر نشان دهنده پتانسیل بسیار بالای کشور در جهت تولید چنین محصولاتی است. طبق نظر دبیر انجمن ارگانیک ایران سطح زیرکشت محصولات ارگانیک کشور تا سه سال آینده به ۷۰۰ هزار هکتار افزایش می‎یابد.

محصولاتی که هم اکنون در ایران به صورت ارگانیک تولید می شوند شامل: پسته وحشی، زیتون، انار، کیوی، بخشی از مرکبات، چای، گیاهان داروئی، زعفران و برنج است.

نکات مهم نشان ارگانیک:

* روی بسته بندی محصول ارگانیک، نشان ارگانیک معتبر چاپ شده است.

* نشان ارگانیک داده شده به هر محصول، فقط برای یکسال اعتبار دارد.

* محصولات ارگانیک دارای نشان و تاریخ معتبر را، از فروشگاه های رسمی عرضه محصولات ارگانیک، تحت نظارت انجمن ارگانیک ایران بخواهید.

نشان ارگانیک2

در پایان باید یادآور شد که با توجه به پتانسیل بالقوه ایران در تولید محصولات کشاورزی ارگانیک، وجود بازار پر سود داخلی و تقاضای بالای کشورهای خارجی برای این گونه محصولات یک فرصت استثنائی برای فارغ التحصیلان کشاورزی است که به دنبال کار هستند.
برای شناخت بهتر محصولات ارگانیک و سالم ویدیو زیر را مشاهده کنید.