پیش‌بینی ۸ میلیون تن خرید گندم محقق شد/ آمادگی کشت گندم در سال زراعی جدید

مجری طرح گندم با بیان اینکه پیش‌بینی ما از میزان خرید حدود ۸ میلیون تن گندم محقق شده، گفت: تاکنون ۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و از آمادگی لازم برای کشت گندم در سال زراعی جدید برخورداریم.

agripress0061به گزارش اگری پرس و به نقل از فارس؛ اسماعیل اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم ، گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای خرید تضمینی گندم در سال جاری تاکنون ۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و برداشت این محصول به مراحل پایانی نزدیک شده است.

وی افزود: پیش‌بینی وزارت جهاد کشاورزی از خرید تضمینی گندم در سال جاری حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۸ میلیون تن بود که به این رقم رسیده‌ایم و تا پایان برداشت هم به ۸ میلیون تن می‌رسیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هنوز کار برداشت گندم در بخش‌هایی از مناطق سردسیر مانده، تصریح کرد: استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، همدان و لرستان از جمله این استان‌ها هستند که روند برداشت در آن‌ها کند و تدریجی شده است.

مجری طرح گندم بیان داشت: برآورد ما از میزان تولید گندم در سال جاری حدود ۱۱ میلیون و ۶۰ تن است که بخشی از آن برای خود مصرفی، و تهیه بذر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسفندیاری پور با بیان اینکه استان خوزستان با ۹۶۲ هزار تن بیشتر آمار در فروش تضمینی گندم را به خود اختصاص داده است، گفت: استان گلستان با ۸۹۰ هزار و ۶۰۰ تن، فارس با ۷۹۰ هزار تن و استان‌های اردبیل و کردستان با ۵۱۶ هزار تن رتبه‌های دوم، سوم و چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

مجری طرح گندم سطح زیر کشت گندم را ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: اما فقط از ۵ میلیون و ۶۲۰ هزار هکتار گندم برداشت شد و در برخی از مناطق دیم به دلیل کم آبی برداشتی صورت نگرفت.

اسفندیاری پور بیان داشت: برای سال زراعی جاری براساس طرح اقتصاد مقاومتی طرحی برای تولید گندم تهیه شده که براساس آن میزان سطح زیر کشت و تولید در اوسط شهریورماه به استان‌ها اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه آمادگی کامل برای کشت گندم در سال زراعی جدید را داریم، گفت: کود مورد نیاز تأمین شده و کشاورزان می‌توانند آن را از انبارهای کارگزار بخش خصوصی و تعاونی تهیه کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بذر به اندازه کافی برای کشت جدید تهیه شده، گفت: بذر خریداری شده در حال بوجاری و فرآوری است، تا تدریجا در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی افزود: کشت دیم از اوایل مهرماه در مناطق سرد مثل آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، همدان، لرستان آغاز می‌شود و توصیه اکید موسسه تحقیقات دیم خشکه کاری است.

مجری طرح گندم با بیان اینکه رعایت زمان کشت تولید را تا ۱۶ درصد افزایش می‌دهد، افزود: بنابراین گندمکاران برای کشت منتظر بارش نباشند و به موقع کشت گندم را انجام دهند، تا نتیجه خوبی حاصل کنند.

وی در مورد نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید اظهار نظر نکرد و گفت: شورای اقتصاد براساس اظهار نظر وزارتخانه در مورد قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی تصمیم می‌گیرد و قطعا نرخ خرید محصولات کشاورزی برای برنامه‌ریزی کشاورزان در مورد کشت قبل از فصل کشت اعلام می‌شود.