واردات هفتگی ۱۰۰ میلیون تومان ماهی زینتی و تعطیلی تولید داخل

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان ماهی زینتی با بیان اینکه تعداد زیادی از واحدی‌های تولیدکننده ما به دلیل واردات بی رویه این محصول تعطیل شده اند گفت: هرهفته ۱۰۰ میلیون تومان ماهیان زینتی به کشور وارد می‌شود که به این رقم باید قاچاق را نیز اضافه کرد.

به گزارش اگری پرس، بر اسای آمار گمرک در ۵ ماه ابتدایی سال جاری ۱۸ هزار کیلوگرم ماهی زنده  زینتی آب شیرین به ارزش ۲ میلیارد تومان و ۱۳ هزار کیلوگرم ماهی آب شور به ارزش ۵۵۱ میلیون تومان به صورت قانونی به کشور آمده است که به این رقم باید واردات قاچاق را نیز اضافه کرد.

بر اساس آمار رسمی سالانه گمرک در سال ۹۳ نیز ۷٫۵ میلیارد تومان ماهی آب شور و شیرین زینتی به کشور آمده در حالی که تولیدکنندگان داخلی این محصولات در کشور از واردات بی رویه این ماهیان زینتی گلایه‌‎مند هستند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان ماهیان زینتی کشور در گفتگو با تسنیم  در این باره گفت: سازمان شیلات برای واردات ماهیان مولد به  افرادی که پروانه دارند مجوز می‌دهد، اما در حال حاضر ما شاهد این هستیم که واردات این محصول عمدتا برای فروش در بازار مصرف صورت می‌گیرد.

مسعو صالحی تاکید کرد:  هرهفته ۱۰۰ میلیون تومان ماهیان زینتی به صورت قانونی به کشور وارد می شود در حالی که بسیاری از این محصولات در کشور ما توسط تولیدگان داخلی تولید می‌شود.

وی یادآور شد: بسیاری از ماهیان زینتی که به کشور ما وارد می شوند از کیفیت لازم نیز برخوردار نیستند و ماهی درجه ۳ به حساب می‌آیند و ماهی دیکسی که به کشور ما وارد می‌شود با آمریکا کاملا متفاوت است.

صالحی تصریح کرد:  ماهیان زینتی باید براساس قانون ۴۰ تا ۴۵ روز در قرنطینه بمانند اما متاسفانه مشاهده می‌شود که این زمان برای قرنطینه ماهیان زینتی اعمال نمی‌شود و بسیاری از آنها قبل از عرضه به بازار تلف می‌شوند.

وی گفت: واردات بی رویه ماهیان زینتی به کشور باعث شده است که تولیدکنندگان این محصول در کشور با مشکلات زیادی مواجه باشند و بسیاری از واحد های پرورشی به سمت تعطیلی حرکت کنند .

منبع: تسنیم