مرغ‌های تهرانی کددار می‌شوند

رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد: از چهار روز دیگر مرغ در تهران با کد رهگیری به فروش می‌رسد و مردم می توانند با ارسال این کد به سامانه از سلامت فرآورده مطمئن شوند.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرنگار مهر، مهدی خلج در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: به زودی سامانه ردیابی روی بسته های مرغ در سراسر کشور فراگیر خواهد شد و از چهار روز دیگر نیز این طرح در تهران عملیاتی می شود که در آن مردم می توانند با ارسال کد رهگیری روی بسته خریداری شده به سامانه ۳۰۰۰۸۹۰۳ تمام اطلاعات خرید خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به عرضه ۲۲۵ هزار دام در مراکز عرضه ای که روز گذشته به مناسبت عید سعید قربان دایر شده بود، اظهارداشت: از مجموع این دام‌ها تنها ۱۰۵ هزار راس دام در مراکز مجاز ذبح و بقیه به طور خانگی ذبح شدند.

خلج تصریح کرد: کارشناسان مرکز ۷ درصد ذبح‌های دامی را غیر قابل مصرف و ۲۵ در هزار آنها را نیازمند اصلاح جزیی دانستند، ضمن اینکه روحانیون نیز بر اصول شرعی ذبح دام نظارت می کنند در حالی که ممکن است لاشه هایی که خارج از مراکز مجاز ذبح شده‌اند، بعضا غیر قابل مصرف باشند.

وی گفت: در روز عید سعید قربان یکهزار و ۸۰۰ مرکز عرضه دام در سراسر کشور دایر شده بود و یکهزار و ۵۰۰ اکیپ دامپزشکی هم بر این مراکز و عرضه دام به صورت بهداشتی نظارت داشتند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خواهان توجه مردم به خرید دام و فراورده های دامی از مراکز معتبر شد و اظهارداشت: از مردم می‌خواهیم از خرید دام و هرگونه فراورده دامی خارج از شبکه های مجاز عرضه خودداری کنند، ضمن اینکه به مردم اطمینان می دهیم تمام فرآورده های دامی شبکه های مجاز عرضه از نظر بیماری‌های قابل انتقال به انسان و مشکلات ویروسی و بهداشتی ایمن شده اند.

خلج با بیان اینکه از نظر مراجع بین المللی مرجع صلاحیت‌دار در ایران برای صدور مجوز صادرات فرآورده های دامی سازمان دامپزشکی ایران است، گفت: به همین دلیل این سازمان سال گذشته بیش از ۳۱ هزار و ۱۲۰ مجوز را برای عرضه فرآورده های دامی به خارج صادر کرده و در شش ماه نخست امسال نیز بیش از ۱۵ هزار مجوز بهداشتی صادر شده است.

وی، سلامت را شرط لازم صادرات و عرضه فرآورده های دامی دانست و افزود: سال قبل بیش از ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار بازدید از اماکن تولید، عرضه و فروش فراورده های دامی داشتیم و در این بازدیدها همکاران ما بیش از ۳۳ هزار تن مواد خوراکی دامی را از چرخه مصرف انسانی خارج کردند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، ریشه ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی و ۷۵ درصد بیماری های جدید انسان را انتقال از دام و فرآورده های دامی دانست و گفت: به همین دلیل بی توجهی به این بخش و کاستن از نظارت بر فرآورده های دامی به طور مستقیم سلامت انسان را تهدید می کند.

خلج افزود: با تشدید بازرسی ها و تلاش‌های همکاران ما در شش ماه نخست امسال بیماری‌های ویروسی قابل انتقال به انسان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۵ تا ۶۵ درصد کاهش یافته است.

ارسال به