دولت مکلف به تدوین لایحه اصلاح نژاد مرغ آرین شد/ تصویب ماده ۱۱ لایحه خاک

در جلسه کمیسیون کشاورزی مقرر شد جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در گوشت مرغ، دولت لایحه اصلاح نژاد مرغ آرین را تدوین و هرچه سریع‌تر راهی مجلس کند.

به گزارش اگری پرس عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با ایانا با اعلام این خبر گفت: مجلس در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، ابزارهای متفاوت امنیت غذایی را مورد بررسی قرار می‌دهد که یکی از مهم‌ترین آنها تأمین مواد غذایی استراتژیک کشور و تأمین مرغ مورد نیاز مردم است.

عباس پاپی‌زاده افزود: نژاد لاین اکنون در حجم بسیار کوچکی در بابل‌کنار تولید می‌شود که سهم ناچیزی در تأمین بازار داخلی دارد و باید برای افزایش تولید آن برنامه‌ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه روز گذشته کمیسیون کشاورزی، نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی حضور یافتند و مقرر شد به‌منظور خودکفایی در تولید گوشت مرغ و افزایش جوجه یک‌روزه از نژاد لاین آرین، لایحه‌ای توسط این وزارتخانه تدوین شود و مجلس نیز ابزارهای لازم را در اختیار دولت قرار دهد.

پاپی‌زاده ادامه داد: تنها چند کشور دارای تکنولوژی تولید این نژاد هستند و ایران نیز باید با احیای این نژاد و سرمایه‌گذاری در تکثیر نژاد آرین برای افزایش تولید مرغ اجداد و خودکفایی در تولید گوشت مرغ پیشتاز باشد.

 

مجلس ابزار مالی لازم را برای خودکفایی مرغ دارد

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تدوین لایحه و به‌منظور تحقق امنیت غذایی کشور، مجلس از محل اعتبارات پیش‌بینی‌شده ازجمله اعتبارات در اختیار وزارت جهاد کشاورزی یا در صورت لزوم صندوق توسعه یا سایر منابع، ابزارهای لازم را در اختیار این وزارتخانه قرار خواهد داد.

وی یادآور شد: چگونگی تولید این نژاد و واگذاری اجرای این پروژه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود و مجلس در قبال تدوین لایحه، از وزیر جهاد کشاورزی پاسخ خواهد خواست.

 

ماده ۱۱ لایحه خاک تصویب شد

پاپی‌زاده تأکید کرد: روز گذشته همچنین لایحه خاک که بررسی ماده واحده‌های آن طی یک ماه گذشته در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در این راستا تا ماده ۱۱ این لایحه تصویب شد.

وی اظهار داشت: همچنین لایحه حفاظت از تالاب‌های ایران و بررسی وضعیت تالاب‌ها و دریاچه ارومیه نیز بعد از ظهر امروز در دستور کار این کمیسیون قرار دارد./