پشت پرده یورش شبانه نیروهای شهرداری به مزرعه پردیس/ غذای پاک با برند “دانشگاه تهران” تولید می‌شود

تهاجم شبانه نیروهای شهرداری کرج به اراضی زراعی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، پس از چهار ساعت تخریب مزرعه و تهدید مسئولان، با حضور و همکاری نیروهای انتظامی ختم به خیر شد.

به گزارش اگری پرس، رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به تهاجم شبانه نیروهای شهرداری کرج به اراضی کشاورزی دانشکده در روزهای پایانی هفته گذشته گفت: پس از تعاملات صورت‌گرفته، قرار بر این بود شهرداری به تعهدات خود عمل کند، اما نه‌تنها شهرداری هیچ همکاری با دانشکده نداشت، بلکه در نخستین شب مردادماه سال جاری با چهار لودر و ۱۵ کامیون به اراضی کشاورزی هجوم آورده و با ضرب و شتم سرنگهبان حاضر در مزرعه شروع به خاک‌برداری کردند.

علی سلاجقه این اقدام متجاوزگرانه بدون مجوز را زیر سؤال برد و با بیان اینکه در این یورش شبانه ضمن فحاشی و بی‌حرمتی، با وی نیز درگیری فیزیکی داشته‌اند، افزود: پس از انتقال سرنگهبان به بیمارستان، پاسخ‌گو نبودن شهردار و با همکاری فرماندار کرج پس از چهار ساعت درگیری و به کمک نیروهای پلیس، در نهایت غائله ختم و متجاوزان به بیرون رانده شدند.

وی با اظهار تأسف از اینکه شهردار کرج قول شرافت داده بود که در این زمینه نهایت همکاری را داشته باشد، خاطرنشان کرد: بعد از توافق صورت‌گرفته، هنوز پس از ماه‌ها صورت‌جلسه‌ای که توسط اعضای شورای شهر، استاندار و رئیس دانشگاه تأیید شد و به امضاء رسید، در دفتر شهردار بدون امضای وی باقی مانده است.

سلاجقه ادامه داد: از ابتدای کار نیز عنوان کردم که باید تعهدات انجام شود تا تعاملات جدید صورت گیرد و با زور و تهدید نمی‌توان به اراضی کشاورزی که آزمایشگاه عملی و مهارت‌آموزی دانشجویان کشاورزی هستند، تجاوز کرد.

وی این یورش شبانه را تجاوز به دانشگاه و بی‌حرمتی به اساتید و دانشجویان دانست و تصریح کرد: به هیچ‌عنوان قرار نیست مصالحه‌ای صورت گیرد و شکایت ما از شهرداری به‌دلیل هتک حرمت دانشگاه پابرجاست.

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران یادآور شد: مدیرانی که نتوانسته‌اند ایرادهای مدیریت خود را رفع کنند، نمی‌توانند با تصرف اراضی دانشگاهی، روی نواقص خود سرپوش بگذارند.

سلاجقه تأکید کرد: روزی که در این سمت شروع به کار کرده‌ام، بخش سخت‌افزاری و ایجاد ساختارها را بر عهده گرفتم و فضای نرم‌افزاری را در اختیار اساتید و دانشجوها قرار دادم، تاکنون نیز ساختمان‌های آموزشی جدید، گلخانه‌ای مدرن و آزمایشگاه‌های زیادی به بهره‌برداری رسیده‌ است.

وی اظهار داشت: در کمیته شورای راهبردی، آمایش رشته‌ها صورت می‌گیرد و برای ایجاد رشته جدید، رشته قدیمی را حذف می‌کنیم و سعی بر این است که بر اساس نیازهای جدید علمی و اقتصادی کشور رشته‌های جدید ایجاد کنیم.

سلاجقه همچنین گفت: بسیاری از رشته هایی که پاسخگوی نیاز کشور نیستند، باید حذف شوند و هم‌اکنون نیز آمایش رشته‌های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مرتب انجام می‌گیرد.

وی از ایجاد مرکز فناوری‌های نوین در مزرعه برای استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، حفظ اراضی کشاورزی و تولید غذای پاک خبر داد و افزود: هدف کشاورزی و منابع طبیعی در دنیا تولید غذای پاک است و ما نیز تصمیم داریم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم با استانداردسازی، غذای پاک با برند دانشگاه تهران تولید کنیم.

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران حدود ۸۰ دانشجوی خارجی از ۱۶ کشور جهان مشغول به تحصیل هستند، از ایجاد ظرفیت بین‌المللی در مرکز فناوری‌های نوین خبر داد و خاطرنشان کرد: برای دستیابی به اهداف و حضور مشاور خارجی در طرح نیازمند پنج میلیون دلار بودجه هستیم که قرار بر این است استاندار البرز، این طرح را در اولویت طرح‌های کلان استان قرار دهیم.

سلاجقه ادامه داد: قرار بر این است که ۳۸ هکتار باغ ملی گیاه‌شناسی نیز از طریق یک فرش گل از زیر اتوبان تهران- کرج به مزرعه وصل شود و اتوبان از یک فرش گل عبور کند.

وی مرکز فناوری‌های نوین را تحول عظیمی در بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست دانست و تصریح کرد: آخرین پیشرفت‌های علمی در این مرکز آورده خواهد شد و آخرین دستاوردها را وارد میدان عمل خواهیم کرد.

سلاجقه از رونمایی دستاوردهای برتر نوین کشاورزی در مهرماه جاری خبر داد و یادآور شد: سنخیت کاری منابع طبیعی و کشاورزی متفاوت است و سیستم‌های پردیس دانشگاه تهران با شکست روبه‌رو شده و من از ابتدا مخالف‌ترین فرد در ادغام دانشکده‌ها بوده‌ام، اما هم‌اکنون که مسئولیت کل دانشگاه بر عهده من است، هیچ فرقی بین حقوق رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی قائل نیستم./