افزایش تولید با بهره‌گیری از تکنولوژی/ توان تولید بیش از ۱۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی داریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه توان تولید بیش از ۱۰۰ میلیون تن مواد غذایی در کشور وجود دارد، گفت: برای افزایش تولید محصولات کشاورزی باید روش تولید تغییر یابد و از تکنولوژی‌ روز استفاده شود.

به گزارش اگری پرس اسکندر زند رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفت‌وگو با  خبرگزاری فارس در مورد اینکه توان تولید محصولات کشاورزی در ایران چقدر است و آیا می‌توان بیش از میزان کنونی که حدود ۱۰۰ میلیون تن است تولید کرد، گفت: اگر به روال معمول  و با همین مقدار سرمایه‌گذاری و راندمان پیش برویم، قطعا توان تولید بیش از آنچه که امروز تولید می‌شود را نداریم.

وی افزود: اما اگر روش تولید را تغیییر دهیم و در این بخش از تکنولوژی‌های روز بهره بگیریم حتما می‌توان تولید را از آنچه که هست بیشتر کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایران کشوری است که طی قرن‌ها و سال‌های گذشته همواره غذای مورد نیاز مردمانش را تأمین کرده و آبرومندانه زندگی کرده‌ایم و به نظر می‌رسد در آینده هم اگر از منابع و امکانات خوب استفاده کنیم، حتی با رشد جمعیت هم می‌توانیم غذایی مورد نیاز مردم را از امکانات داخلی تأمین کنیم.

زند با تأکید بر اینکه ظرفیت تولید در بخش کشاورزی بیش از میزان فعلی است، اظهار داشت: باید منابع را حفظ و به درستی از آن استفاده کرد، ضمن اینکه با به کارگیری تکنولوژی باید ضایعات را کم و بهره‌وری را افزایش داد.

وی افزود: برای استفاده از ظرفیت بالقوه باید در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کرده و از روش‌های نوین استفاده کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سؤال که اخیرا دو وزیر اسبق جهاد کشاورزی دو دیدگاه متفاوت در مورد ظرفیت تولید بخش کشاورزی ارائه کرده‌اند، یکی معتقد به توان تولید ۳۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور است و دیگری معتقد است که توان تأمین غذای بیش از ۴۰ میلیون نفر (۴۰ میلیون تن محصول کشاورزی) را نداریم، نظر شما در این مورد چیست: تفاوت این دو دیدگاه بسته به نگاهی است که ما به منابع و شیوه استفاده از آنها و بهره‌وری داریم.

زند افزود: اگر شیوه درستی را بکاربگیریم مثلا کشت سبزی و صیفی را به گلخانه‌ها و یا کشت محصولات بهاره را به پاییزه منتقل کنیم، حتما می‌توان در تولید بهره‌وری بیشتری داشت.