طرح قیمت تضمینی رضایت ذرت‌کاران را جلب نکرد/ کشاورزان در انتظار دریافت پول فروش ذرت

با وجود اینکه گفته می‌شد با اجرای طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و کاهش بار مالی دولت، کشاورزان زودتر به پول فروش محصولشان می‌رسند، اما اجرای این طرح به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی دولت، رضایت ذرت‌کاران را جلب نکرد.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت به جای خرید تضمینی برای اولین بار سال گذشته در استان خوزستان با هدف کاهش بار مالی دولت در زمینه خرید تضمینی محصولات کشاورزی به اجرا در آمد.

سازوکار این طرح این گونه بود که کشاورزان با عرضه محصول ذرت خود در بورس کالا بلافاصله پول فروش محصول را دریافت کنند و سپس مابه‌التفاوت قیمت تضمینی اعلام شده از سوی دولت نسبت به تابلوی معاملات بورس کالا توسط وزارت جهاد کشاورزی به آنان پرداخت شود.

اما علیرغم سپری شدن حدود ۴ ماه از زمان فروش محصول، هنوز وزارت جهاد کشاورزی بخشی از پول کشاورزان ذرت را پرداخت نکرده و این موضوع منجر به بروز مشکلات اقتصادی عدیده‌ای برای کشاورزان شده است.

*  ۱۰ میلیون تومان بابت پول ذرت از دولت طلبکارم

حبیب مروانه کشاورز خوزستانی اهل شوش در این رابطه می‌گوید: هنوز بخشی از پول فروش ذرت سال گذشته را نگرفته‌ام.

مروانه  با بیان اینکه ۱۰ میلیون تومان بابت پول ذرت از دولت طلبکار است، افزود: تقریبا دو سوم از پول فروش ذرت به بورس کالا را پس از چند روز دریافت کردیم، اما هنوز آن بخش از پولمان را که بابت مابه‌التفاوت قیمت عرضه ذرت در بورس با نرخ تضمینی باید از دولت دریافت می‌کردیم، نگرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه امسال ذرت نمی‌کارد، گفت: واقعا در مضیقه هستم و بخشی از بدهی خود را بابت هزینه‌های کارگری و کرایه ادوات کشاورزی برای برداشت هنوز پرداخت نکرده‌ام.

* امسال ذرت نمی‌کارم

غدیر نیسی پور کشاورز دزفولی که از آذرماه سال گذشته ذرت را به سیلوهای بورس کالا تحویل داده است، اظهار داشت: ۸ تن ذرت به بورس کالا عرضه کردم که بعد از چند روز بخشی از پول فروش توسط بورس پرداخت شد، اما هنوز یک سوم از پول فروش ذرت را که قرار است دولت بپردازد، دریافت نکرده‌ام.

این ذرت‌کار خوزستانی با بیان اینکه امسال ذرت نمی کارم، گفت: وقتی پول نمی‌دهند ما هم ذرت نمی‌کاریم.

وی افزود: حدود ۶ ماه است که در انتظار دریافت پول فروش ذرت هستم.

* بخشی از پول ذرت‌کاران موجود است، اما پرداخت نمی کنند

سید هاشم فاضلی کشاورز دزفولی دیگر هم که سال گذشته ۴۹ تن ذرت در بورس کالا عرضه کرده است، اظهار داشت: از ۴۳ میلیون تومان پول فروش ذرت مبلغ ۳۱ میلیون تومان را از بورس کالا گرفته‌ام، اما هنوز ۱۲ میلیون تومان از پول محصولم را از دولت نگرفته‌ام.

وی افزود: ظاهرا بخشی از پول ذرت موجود است، اما وزارت جهاد کشاورزی در انتظار تأمین بقیه پول ذرت‌کاران است، تا به صورت یکجا باقی مانده پول ذرت‌کاران را پرداخت کند.

* هزینه‌ تولید را از جیب داده‌ایم

محمد محمدی هم که ساکن گتوند در استان خوزستان است با ابراز گلایه از عدم پرداخت پول ذرت‌کاران گفت: اواخر آبان ۹۴ حدود ۶ تن ذرت فروختم که هنوز پول ۲ تن از آن را دریافت نکرده‌ام.

وی افزود: هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت را از جیب داده‌ام و واقعا با این شرایط دیگر حاضر به کشت ذرت نیستم.

مهدی اسماعیلی‌فر ذرت کار دزفولی هم اظهار داشت: ۴ تن ذرت را سال گذشته در بورس کالا عرضه کردم که بخشی از پول آن پس از مدتی توسط بورس پرداخت شد و قرار شد که مابقی آن را دولت به ما بپردازد که هنوز خبری نشده است.

وی با اشاره به بیمه محصولات کشاورزی اظهار داشت: سال گذشته بخشی از محصولم را که بیمه کرده بودم، دچار خسارت شد که صندوق بیمه هم هنوز غرامتی بابت خسارت‌های وارد شده پرداخت نکرده است.

اسماعیلی‌فر با انتقاد از بذر نامرغوب ذرت گفت: بذری که در اختیار ما کشاورزان قرار می‌گیرد نامرغوب است و عملکرد خوبی ندارد به همین دلیل تولید به صرفه نیست.