صادرات ۳۱۰ میلیون دلار محصولات شیلاتی در سال ۹۳

یک مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با بیان اینکه تا پایان سال میزان صادرات آبزیان به حدود ۳۱۰ میلیون دلار خواهد رسید، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۲ هزار ۵۰۰ تن میگو از کشور صادر شود.

agripress0040به گزارش اگری پرس و به نقل از خبرگزاری مهر عیسی گلشاهی، میزان کل صادرات آبزیان را در ۱۰ ماهه امسال ۴۶ هزار و ۳۰۷ تن و به ارزش ۱۵۵ میلیون دلار عنوان کرد و اظهار داشت: صادرات انواع ماهی در ۱۰ ماهه امسال ۳۴ هزار و ۳۰۰ تن به ارزش ۱۰۸ میلیون دلار، میگو ۷۴۰۰ تن به ارزش ۳۲ میلیون دلار، انواع کنسرو ۱۹۱۳ تن به ارزش ۹ میلیون و ۳۱۰ هزار دلار و ماهی تن ۴۱۲ تن به ارزش یک میلیون و ۵۰ هزار دلار بوده است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال یک تن خاویار به ارزش ۵۴۰ هزار دلار از کشور صادر شده است، افزود: صادرات خوراک آبزیان نیز ۱۷۵۴ تن به ارزش یک میلیون و ۷۳۴ هزار دلار بوده است.

گلشاهی با بیان اینکه صادرات بسیاری از اقلام در سال جاری با رشد همراه بوده است، گفت: صادرات انواع ماهی دو درصد، ماهی زینتی ۷۵ درصد و صادرات آبزیان از نظر ارزشی ۳۳ درصد و از نظر وزنی ۹۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است؛ ضمن اینکه صادرات انواع کنسرو از نظر وزنی ۸۲ درصد و از نظر ارزشی ۷۹ درصد رشد یافته است.

وی، عمده کاهش صادرات آبزیان را در ۱۰ ماهه امسال مربوط به میگو دانست و افزود: صادرات میگو در این مدت حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است و این کاهش به خاطر این بوده که تمام میگوی تولید شده سال قبل در همان سال صادر شد و برعکس سالیان گذشته ما در شش ماهه اول امسال میگویی برای صادرات نداشتیم.

این مقام مسئول در سازمان شیلات با اشاره به اینکه با عرضه تولید سال جاری به بازار، روند رونقی صادرات میگو از آذر ماه امسال شروع شد، گفت:‌ صادرات میگو از آذر به بعد از ماه‌های مشابه سال قبل پیشی گرفته است. به عنوان مثال ما در بهمن ماه سال جاری ۲۳۰۰ تن میگو صادر کردیم؛ در حالی که در بهمن سال ۹۲ میزان صادرات این آبزی ۶۰۰ تن بوده است.

وی، میزان کل صادرات میگو در سال گذشته را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد و گفت: در ۱۱ ماهه سال ۹۳ حدود ۱۰ هزار تن میگو از کشور صادر شده و میانگین صادرات آن در سه ماهه اخیر حدود ۲۰۰۰ تن بوده است که اگر صادرات اسفند ماه نیز با همین میانگین انجام شود که آمار و اطلاعات ما می‌گوید انجام شده است، تا پایان سال بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ میگو از کشور صادر می‌شود.

گلشاهی با بیان اینکه کل صادرات آبزیان در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل دو درصد کاهش یافته است، افزود: تا پایان سال نه تنها این میزان جبران می‌شود، بلکه اندکی نیز از صادرات سال گذشته پیشی می‌گیریم، ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات آبزیان طی سال جاری به حدود ۳۱۰ میلیون دلار برسد.

وی، مقاصد صادراتی محصولات شیلاتی ایران را امارات، عراق، تایلند، چین، اتحادیه اروپا به ویژه اسپانیا و ایتالیا عنوان کرد و گفت: روسیه جزو مشتریان جدید ما در این زمینه است.