شکست قزل آلای ایرانی در برابر مهمان ناخوانده چینی

این روز‌ها تیلاپیا مهمان ناخوانده سفره‌ ایرانی‌ها است و با واردات بی رویه و ربودن بازارِ مرغوب قزل آلای ایرانی، جنجالی به پا کرده است.

به گزارش اگری پرس؛ این روز‌ها تیلاپیا مهمان ناخوانده سفره‌های ایرانی است که با واردات بی رویه و ربودن بازار مرغوب قزل آلا ایرانی جنجالی به پا کرده است.

این درحالی است که رئیس سازمان شیلات معتقد است واردات ناچیز تیلاپیا ارتباطی به بازار و مشتریان قزل آلا ندارد.
البته ناگفته نماند که ورود ماهی بی کیفیت چینی در سال ۸۹ به کشور کلید خورد که در شرایط کنونی کار را به جایی رساند که ایران یکی از بزرگترین مشتریان آن، در دنیا به شمار می‌رود.
حال جای سؤال است که چرا علی‌رغم اظهارات برخی کارشناسان مبنی بر ممنوعیت واردات تیلاپیا از سوی کشور‌ها اروپایی و پتانسیل بالای تولید آبزیان در ایران، واردات این ماهی طی سال‌های اخیر روند روبه رشدی را تجربه کرده است.
حسن صالحی رئیس سازمان شیلات و معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت واردات تیلا پیا اظهار داشت: واردات ۱۰ هزارتنی تیلا پیا در ازای صادرات ۱۰۰ هزارتنی آبزیان بسیار ناچیز است، از این رو نمی‌تواند این امر تأثیر منفی در روند بازار ماهیان داخلی بگذارد.
وی در پاسخ به این سؤال که تولیدکنندگان ماهیان قزل آلا از واردات تیلاپیا گلایه هایی دارند، افزود: کارشناسان بازار معتقدند که بازار قزل آلا به سبب وجود مشتریان خاص خود با تیلاپیا متفاوت است.
به گفته صالحی برای حفظ سرمایه تولیدکنندگان داخلی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری موظف هستیم تا در فصول تولید، محدودیت هایی برای واردات قائل شویم، از این رو جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
رئیس سازمان شیلات ادامه داد: برخی کارشناسان به سبب عدم آشنایی با تولید محدودیت‌های قائل می‌شوند که همین امر واردات و عدم خودکفایی تیلا پیا را به همراه دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر آنکه آیا افزایش تعرفه می‌تواند راهکار مناسبی در جهت جلوگیری از واردات تیلا پیا باشد، تصریح کرد: سالانه افزایش تعرفه واردات تیلاپیا صورت می‌گیرد به طوریکه در شرایط کنونی تعرفه واردات این ماهی ۴۰ درصد است، اما ناگفته نماند که اعمال محدودیت‌های بی رویه در جهت مبادله با کشور‌ها می‌تواند، مشکلاتی به وجود آورد، از این رو مدیریت همه جانبه و تقابل تجاری یک امر ضروری است.
واردات تیلا پیا بازار قزل آلا را قبضه کرد
آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی  گفت: باوجود آنکه مبنای علمی برای واردات تیلاپیا وجود ندارد، از این رو لازم است که در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخل، سیاست توقف واردات این ماهی از سوی سازمان شیلات اعمال شود.
وی با اشاره به دلایل افزایش تقاضا برای تیلاپیا در بازار بیان کرد: مردم تمایلی به مصرف ماهی یخ زده قزل آلا ندارند از این رو واردات تیلا پیا تغییر ذائقه مردم را به همراه داشته است.
به گفته نبی زاده در پی واردات تیلاپیا حداقل ۳۵ درصد بازار قزل آلا از دست رفته که با استمرار این روند ضربه مهلکی به تولید داخل وارد خواهد شد.