نخستین مرکز پرورش ماهی فوق متراکم خاورمیانه

نخستین مرکز پرورش ماهی فوق متراکم در خاورمیانه یک ماهی است که به مرحله تولید رسیده است و توانسته به عنوان الگویی موفق از رویکرد اقتصاد مقاومتی، تبلور خواستن و توانستن باشد.

به گزارش اگری پرس و به نقل از خبرگزاری تسنیم، امنیت غذایی امروز به یکی از ارکان اصلی توسعه جوامع تبدیل شده است و اهمیت آن به حدی است که عدم توجه به آن فروپاشی یک ملت را به دنبال خواهد داشت. این موضوع وقتی بیش از پیش اهمیت می‌یابد که در دنیای امروز بحث امنیت غذایی به ابزاری برای اعمال فشار از سوی دولت‌های استعماری و استکبار تبدیل شده است. بنابراین کشوری که از امنیت پایدار غذایی برخوردار است، از استقلال پایداری نیز برخوردار بوده و می‌تواند مسیر توسعه را با شتاب و پشتوانه مطمئن طی کند.

برای رسیدن به امنیت غذایی، استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی و آبزی پروری بی‌شک جزو ارکان اصلی به حساب می‌آید. در این میان استفاده از ظرفیت‌های بالقوه محلی می‌تواند کشور را در زمینه تحقق شکوفایی اقتصادی با تکیه بر اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری، یاری کند, چرا که استفاده از ظرفیت‌های محلی ضمن کاهش هزینه تولید، زمینه اشتغال محلی و توسعه آن را فراهم کند.

در این میان استان بوشهر با سواحل گسترده، بکر و مستعد، دارای ظرفیت‌های مهمی در حوزه‌های مختلف از جمله پرورش آبزیان است به طوری که سالانه بخش اعظمی از آبزیان کشور در آن صید و پرورش داده می‌شود.

پرورش ماهی به صورت مدار بسته به واسطه کاهش هزینه های تولید، افزایش بهره‌وری از طریق افزایش تولید در واحد سطح، امکان پرورش انواع گونه‌های آبزیان و سازگاری با محیط زیست، در سال‌های اخیر در جهان بسیار مورد اقبال قرار گرفته است. در این میان، تولیدکنندگان داخلی نیز از قافله عقب نمانده و پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه داشته و به موفقیت‌های بزرگی نائل شده‌اند.

یکی از این نمونه‌های موفق، نخستین مرکز پرورش ماهیان دریایی سی‌باس در استخرهای متراکم زمینی شرکت پرورش ماهی راموز  در منطقه چاه پهن تنگستان از توابع استان بوشهر است.

حامد شاهرخی مدیرعامل شرکت پرورش ماهی راموز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با تشریح وضعیت تولید و مراحل سرمایه‌گذاری در تولید ماهی سیباس می‌گوید: این پروژه در سال ۱۳۸۴ با کمک کارشناسان نروژی برای تولید پرورش ماهی دریایی سیباس در استخرهای متراکم زمینی آغاز شد.

نخستین مرکز پرورش ماهی فوق متراکم در خاورمیانه

اکنون در کشور این نوع ماهی تولید نمی‌شود و تنها پرورش ماهی قزل‌آلا در مساحت‌های بسیار زیاد اجرا می‌شود که حداکثر در ۲ تا ۳ هکتار ۴۰ تا ۵۰ تن ماهی پرورش داده می‌شود.این مرکز با مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ مترمربع برای تولید متراکم ماهی سیباس با ظرفیت ۵۰۰ تن در سال در سیستمی کامل بسته و کنترلی برپا شده است.

وی در مورد روند پرورش این ماهی می‌گوید: همه مراحل کشت و پرورش به طورخودکار انجام می‌شود و در هر فصل ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی سیباس وارد چرخه تولید می‌شود.این مرکز پرورش ماهی سیباس، نخستین مرکز پرورش ماهی فوق متراکم در خاورمیانه است که دارای ۴ قسمت پرورشی است.

شاهرخی توضیح می‌دهد: مرحله نخست بچه ماهی با وزن زیر یک‌‌دهم گرم نگه‌داری می‌شود و سپس ماهی‌ها که وزن آنها به ۲۰ گرم رسید به مرحله دوم که دارای ۸ استخر است منتقل می‌شود.پس از اینکه ماهی‌ها به وزنی در حدود ۱۰۰ گرم رسیدند به بخش رشد منتقل می‌شود که در این بخش دو بخش برای پرورش ماهی اختصاص دارد.در بخش بعدی بچه‌ماهی‌ها به مرحله بعدی پرورش منتقل می‌شوند که ۸ استخر با ظرفیت ۱۰۰ متر مکعب آب قرار دارد.در این بخش ماهی‌ها تا ۲۰۰ گرم وزن پرورش داده می‌شود و سپس به استخرهای مرحله آخر منتقل می‌شود که تا زمان برداشت در آن پرورش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت پرورش ماهی راموز در مورد مراحل پس از پایان برداشت و انتقال آن به بازار نیز ادامه می‌دهد:ماهی‌ها پس از اینکه به وزن دلخواه رسیدند به مرحله بوزدایی منتقل می‌شوند چرا که ماهی‌ها در هنگام پرورش به سبب وجود آمونیاک درآن بوی خاصی می‌دهد که برای دفع این بو به مرحله بوزدایی می‌رسد که در این مرحله در مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت ماهی بدون غذا نگه‌داری می‌شود که ماده‌های مورد نظر از بدنش دفع می‌شود.

۶ ماه زمان برای پرورش ماهی سی‌باس

وی در مورد زمان لازم برای پرورش ماهی سی‌باس در سیستم مدار بسته نیز توضیح داد: پروسه قسمت‌های مختلف که توضیح داده شد تا زمان برداشت ۶ ماه زمان می‌برد.این چهار مرحله دارای زمان خاصی است چرا که ۱۰۰ هزار قطعه بچه ماهی هنگامی که به استخرها منتقل می‌شود در مدت یک ماه و وزن مورد نظر می‌رسد که در مرحله دوم تا ۴۰ روز نگه‌داری می‌شود وقتی ۲۰ گرم شد به مراحل بعدی منتقل می‌شود که دوماه در مرحله سوم و دو ماه در مرحله چهارم نگه‌داری می‌شوند.

“بچه ماهی‌ها را از دو کشور تایلند و استرالیا تامین می‌کنیم که پس از انتقال به فرودگاه امام خمینی(ره) تهران به بوشهر برای پرورش منتقل می‌شود”، مدیرعامل نخستین مرکز پرورش ماهی فوق متراکم در خاورمیانه است با اعلام این مطلب خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر با کارشناسان استرالیایی در حال مذاکره هستیم که بتوانیم بچه ماهی موردنیاز پرورش را در داخل تولید کنیم. با توجه به اینکه وزیر امور خارجه استرالیا بزودی وارد ایران می‌شود قرار است در این سفر مسئولان ذیربط در باره تولید آبزیان از جمله ماهی سیباس مذاکره کنند.

وی در مورد میزان سرمایه‌گذاری انجام شده برای راه‌اندازی این مرکز پرورش ماهی نیز گفت: ۱۱ میلیارد تومان از سال ۱۳۸۴ تاکنون سرمایه‌گذاری شده است که ۳٫۸ میلیارد تومان آن، تسهیلات اعتباری از محل بنگاههای زودبازده اقتصادی است.

شاهرخی در مورد دلایل انتخاب ماهی سی‌باس برای پرورش توضیح می‌دهد: این نوع سی‌باس یک ماهی جدید از نوع ماهی سی‌باس آسیایی است. این ماهی زمانی که به وزن یک‌کیلو و ۱۰۰ گرم رسید به بازار عرضه می‌شود و هرکس یک بار از این نوع ماهی مصرف کند مشتری دائم آن می‌شود چراکه دارای گوشت لذیذ و بدون تیغ است.۱۰۰ گرم گوشت ماهی به اندازه یک کیلو و ۱۰۰ گرم گوشت قرمز ارزش دارد و این در حالی است که ارزش ماهی بسیار بالا است.سالانه ۵۰۰ تن از این ماهی تولید می‌شود و اکنون یک ماه است که به تولید رسیده است.

چاه پهن تنگستان بهترین منطقه برای پرورش سی‌باس

وی در مورد دلایل انتخاب استان بوشهر و سرمایه‌گذاری در این منطقه نیز گفت: کارشناسان نروژی با مطالعه سواحل جنوب کشور، سواحل بوشهر و در میان سواحل نیز منطقه چاه پهن تنگستان را بهترین منطقه تشخیص دادند.البته مسئولان قصد دارند در قشم و کیش این ماهی را به صورت «در قفس» و در دریا پرورش دهند.

مدیرعامل شرکت پرورش ماهی راموز خاطرنشان کرد: در حال حاضر این ماهی به شکل تازه و در بازار تهران و اصفهان عرضه می‌شود البته امکان انتقال ماهی از بوشهر به مشهد نیست چرا که پرواز بوشهر به مشهد اجازه حمل نمی‌دهد.

شاهرخی خاطرنشان کرد: ببینید سرانه مصرف ماهی در کشور ما طبق آمار شیلات ایران ۷٫۵ کیلوگرم است در حالی که این میزان در ژاپن ۲۷٫۵ کیلوگرم است اگر بتوانیم سرانه مصرف آبزیان را افزایش دهیم به سلامت خانواده و اجتماع کمک کرده‌ایم.

صادرات ماهی سی‌باس بوشهر به امارات و سایر کشورها

وی در مورد مشکلات و موانع پرورش این ماهی نیز توضیح داد: یکی از مشکلات ما، کیفیت غذای داخلی برای مراحل نخست و دوم که وزن ماهی زیر ۲۰ گرم است مناسب نیست و از غذاهای خارجی استفاده می‌کنیم ولی برای وزن بالاتر از غذای ایرانی که دارای کیفیت مطلوبی است استفاده می‌کنیم البته برای واردات غذای ماهی برای پرورش، ارز به شرکت پرداخت  نمی‌شود چراکه یکی از مشکلات ما برای واردات غذای میگو از آلمان پرداخت نشدن ارز است.

مدیرعامل نخستین مرکز پرورش ماهی فوق متراکم در خاورمیانه با بیان اینکه آب شیرین مورد نیاز پرورش ماهی از طریق دستگاه آب شیرین کن به ظرفیت روزانه ۶۰ متر مکعب تولید می‌شود متذکر شد: ولی از مهم‌ترین مشکلات ما این است که خط تلفن، اینترنت و آب شبکه نداریم که از مسئولان تقاضا می‌کنم در این باره مشارکت کنند.

مدیرعامل نخستین مرکز پرورش ماهی فوق متراکم در خاورمیانه در مورد میزان صادرات این محصول نیز گفت: تاکنون نخستین محموله به امارات به وزن ۶۰۰ کیلوگرم صادر شده است که بزودی به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی در مورد میزان اشتغال ایجاد شده به واسطه این پروژه نیز گفت: به واسطه این شرکت، ۲۰ نفر از اهالی منطقه مشغول بکار شده‌اند.