زیره ای که باید به کرمان رود!

در حالی که ایران تا ۲۰ سال پیش، بزرگ‌ترین و کیفی‌ترین زیره دنیا و حتی تعیین‌کننده قیمت جهانی آن بود، به‌علت بی‌توجهی به تولید زیره و کاهش سطح زیر کشت آن، هم‌اکنون هندوستان بازارهای ایران را از آن خود کرده و حجم تولید آن از ۳۰ هزار تن به کمتر از ۸۰۰ تن تنزل یافته است.

agripress0059به گزارش اگری پرس به نقل از ایانا مدیرعامل بورس زیره با اعلام این خبر گفت: کاهش تولید زیره از دو سال گذشته باعث شد علاوه بر آنکه ورود زیره به بورس کالا نتواند رضایت‌بخش باشد، بلکه بورس سنتی زیره نیز که از ۵۰ سال پیش فعالیت می‌کرد، بسته شد.

ابوالقاسم طالبیان افزود: در حالی که حجم تولید زیره از ۳۰ هزار تن از سال ۷۱ در ایران حرف اول را در تعیین قیمت جهانی زیره می‌زد و به‌عنوان بزرگ‌ترین و کیفی‌ترین تولیدکننده زیره به‌شمار می‌رفت، حال به کمتر از یک‌هزار تن طی سال گذشته رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود یک‌هزار و ۲۰۰ تن زیره در کل کشور تولید شد که ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن آن به مصرف داخلی و مابقی به پاکستان و دبی صادر می‌شود.

 

صادرات زیره ایرانی به نام امارات

مدیرعامل بورس زیره ادامه داد: پس از کاهش تولید زیره در داخل کشور، زیره‌های تولیدشده از طریق دو شرکت فعال در حوزه زیره‌پاک‌کنی بسته‌بندی شده و از طریق مرز دبی به اتحادیه اروپا صادر می‌شود.

طالبیان تصریح کرد: زیره‌های صادراتی ایران که بهترین زیره دنیا محسوب شده و قابل مقایسه با زیره هندی نیست، در بسته‌های ۵۵ کیلوگرمی و ۲۵ کیلوگرمی بسته‌بندی شده و به دبی ارسال می‌شود.

وی یادآور شد: سیاست‌های تحریمی علیه ایران باعث شده زیره‌ها بدون نام ایران بسته‌بندی شده و پس از ترانزیت به دبی، توسط شرکت‌های متفاوت بسته‌بندی و به نام امارات متحده عربی یا سایر کشورها به اتحادیه اروپا صادر می‌شود.

 

هندوستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده زیره

مدیرعامل بورس زیره تأکید کرد: در حالی امروز کشور هندوستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زیره دنیا محسوب می‌شود که به‌علت شرایط اقلیمی، فقط سالانه دو بار در ماه‌های اسفند و خردادماه خورشیدی محصول زیره در این کشور قابل برداشت است.

طالبیان اظهار داشت: زیره هندوستان سیاه‌رنگ بوده و از عطر و بوی مطبوعی برخوردار نیست، در حالی که زیره ایران به‌ویژه زیره‌ای که در مناطق شمال غربی کشور در نواحی آذربایجان، اردبیل و تبریز کشت می‌شود، جزو مرغوب‌ترین زیره‌های دنیا است و می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی برای کشور داشته باشد.

وی همچنین گفت: در زمان حاضر هر کیلوگرم زیره در داخل ایران هفت‌هزار و۹۹۹ تومان به‌فروش می‌رسد، در حالی که امروز نرخ هر تن زیره هندوستان در بازارهای بین‌المللی، به قیمت دوهزار و ۴۰۰ دلار معامله می‌شود.

 

پاکستان و سوریه، خریداران زیره ایران

طالبیان افزود: کشورهای عربی به‌ویژه سوریه و پاکستان، به‌علت استفاده بیشتر از ادویه، یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان ادویه‌های ایران محسوب شده که همواره خواستار زیره ایرانی بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: زیره ایران به علت طعم و کیفیت مطلوب، در بازارهای عربی و پاکستانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بازار هدف خوبی برای زیره‌های تولیدی کشور به‌شمار می‌رود، اما متأسفانه تولید زیره در ایران چندان مورد توجه نیست و مقهور دولتی‌ها و حتی بخش خصوصی است.

 

غلات، جایگزین زیره

مدیرعامل بورس زیره ادامه داد: از آنجا که زیره حتی اگر به‌صورت دیم کاشته شود، پس از فروردین‌ماه نیاز به بارندگی دارد، حجم قابل توجهی از اراضی زیر کشت زیره به کشت سایر غلات اختصاص یافته است.

طالبیان تصریح کرد: زیره به‌عنوان محصولی آب‌بر و هزینه‌بر شناخته شده است که کشاورزان به‌علت عدم حمایت‌های دولت و حتی توجه تشکل‌ها به بخش خصوصی، تمایلی به کشت آن ندارند و ترجیح می‌دهند به جای تولید این محصول، به کشت سایر محصولات کشاورزی بپردازند.

وی یادآور شد: زیره از خانواده ادویه‌های سنتی محسوب می‌شود که می‌تواند به‌صورت انحصاری با توجه به طعم و کیفیت ممتاز آن در سازمان‌های بین‌المللی به نام ایران ثبت شود، اما تاکنون هیچ نهاد عالی یا تشکل خصوصی برای ثبت زیره ایران در مجامع بین‌المللی اقدام نکرده و از آن بدتر، میزان تولیدی زیره در داخل کشور نیز در روند نزولی قرار دارد./