زیان ۲ هزار میلیارد تومانی صنعت دامداری

رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران با بیان اینکه متوسط قیمت خرید شیر‌خام از دامداران حدود ۱۰۴۰ تومان است، گفت: با اجرایی نشدن مصوبه ستاد تنظیم بازار حدود ۲ هزار میلیارد تومان به صنعت دامداری لطمه وارد شده است.

agripress0104به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، سید احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران گفت: دفتر ریاست جمهوری گزارشی از اعتراض هفته گذشته و مشکلات دامداران را در اختیار اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گذاشته و به دنبال آن نماینده‌ای برای رسیدگی به مشکلات دامداران و برگزاری جلسه تعیین شده که تا امروز زمانی برای برگزاری این جلسه اعلام نشده است.
وی افزود: همچنین دامداران نامه‌ای از مشکلاتشان به مقامات ارشد نظام ارسال کرده‌‌اند که پیرو موضوع ذکر شده، نامه‌ای تهیه و برای رسیدگی به مشکلات دامداران به وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده است.
مقدسی تصریح کرد: تیرماه سال گذشته مصوبه تنظیم بازار مبنی بر خرید شیرخام به قیمت ۱۴۴۰ تومان ابلاغ شد اما صنایع لبنی تاکنون از اجرای آن سر باز زده‌اند.
وی با بیان اینکه با اجرایی نشدن مصوبه ستاد تنظیم بازار حدود ۲ هزار میلیارد تومان به صنعت دامداری لطمه وارد شده، افزود: میانگین خرید شیر‌خام از تولید‌کنندگان ۱۰۴۰ تومان است و دامداران در تولید هر کیلو شیر‌خام متحمل ۳۰۰ تومان ضرر می‌شوند.
رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران بیان داشت: مطالبه دیگر دامداران جلوگیری از واردات بی‌رویه گوشت است زیرا نیاز داخلی به گوشت قرمز در سال حدود ۷۸۰ هزار تن است در حالی که ۷۷۳ هزار تن گوشت قرمز در داخل تولید می‌شود.
مقدسی با بیان اینکه بطور متوسط سالانه حدود ۶۵ هزار تن گوشت وارد کشور می‌شود، گفت: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که نیاز وارداتی به گوشت قرمز حدود ۷ هزار تن است.
وی افزود: در حالی که گوشت مازاد بر روی دست تولید‌کنندگان مانده است واردات بی‌رویه و مافیایی گوشت به تولید داخلی لطمه می‌زند.
براساس این گزارش: هفته گذشته جمع زیادی از دامداران برای دومین بار به عدم اجرای مصوبه دولت مبنی بر خرید شیرخام به قیمت ۱۴۴۰ تومان مصوب و واردات بی‌رویه گوشت مقابل نهاد ریاست جمهوری اعتراض کردند.