بعد از دفن سیب‌زمینی، نوبت به دور ریز ۲۰ میلیارد تومان پرتقال فاسد رسید

در حالی که هنوز خبر دفن و معدوم سازی ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی فراموش نشده است، بیش از ۱۰ هزار تن پرتقال در سراسر کشور که برای تنظیم بازار شب عید ذخیره شده بود، به علت بی تدبیری و عدم توزیع در وقت مناسب، فاسد شد و از بین رفت.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، تنظیم بازار میوه شب عید یکی از دل مشغولی‌های وزارت جهاد کشاورزی است که اگرچه عید ۹۴ با گران شدن پرتقال این وزارتخانه نمره خوبی را کسب نکرد، اما بازار میوه عید ۹۵ از آرامش برخوردار بود و دو میوه سیب و پرتقال که بیشترین مصرف را در ایام نوروز دارند، فراوان و با قیمت نسبتا متعادل در دسترس بود.

این گزارش می‌افزاید: البته سال ۹۴، باغات میوه سال خوب و پرباری را سپری کردند و به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۴ میلیون تن مرکبات که حداقل ۲ میلیون تن آن پرتقال بود، در کشور تولید شد، بنابراین با توجه به فراوانی میوه، نباید مشکلی در تنظیم بازار پیش می‌آمد.

اما در واپسین روزهای سال ۹۴ گزارش‌هایی مبنی بر اینکه بخشی از میوه‌های تنظیم بازار به علت عدم کیفیت، شرایط نامناسب نگهداری و طولانی شد زمان نگهداری در سردخانه در حال فاسد شدن است و بعدها هم شنیده شد که روزانه بخشی از این پرتقال‌های فاسد توسط کامیون‌های حمل بار به میدان مرکزی میوه و تره‌بار منتقل می‌شود و در آنجا میوه‌های سالم و خراب از هم جدا شده و میوه‌های فاسد و خراب هم دور ریخته می‌شود.

در این رابطه محمودی رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی می‌گوید: پرتقال‌های فاسدی که طی روزهای گذشته در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به علت خرابی سورت‌بندی شد، توسط مباشران خرید سازمان تعاون روستایی خریداری شده، اما از آنجا که این پرتقال‌ها به موقع به فروش نرفته و امکان نگهداری آن در سردخانه بیش از ۲ ماه وجود ندارد، خراب شده و هم‌اکنون بخش قابل توجهی از آن دور ریخته می‌شود.

محمودی با تأکید بر اینکه دولت در امر ذخیره‌سازی و توزیع میوه شب عید خبره نیست، افزود: حدود ۴۰ هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید توسط دولت خریداری شد که به نظر می‌رسد، بیش از ۵ هزار تن آن فاسد و خراب شده است.

البته این اظهارات رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی در حالی است که علیرغم ممنوعیت واردات میوه و عرضه میوه قاچاق، بخشی از میوه‌های قاچاق برای فروش به این میدان وارد می‌شود و وی معتقد است که جلوی واردات میوه قاچاق را باید از سرمنشاء آن و از مرزها گرفت.

علی حاج فتحعلی عضو انجمن اسلامی بارفروش میدان مرکزی میوه و تره‌بار با اشاره به اینکه از ۲۵ اسفندماه ۹۴ در میدان مرکزی هر روز شاهد از بین رفتن بخشی از پرتقال‌های فاسد شده تنظیم بازار هستیم که به علت عدم توانایی در نگهداری و عرضه به موقع از بین رفته است.

وی افزود: ورود دولت به مقوله تنظیم بازار میوه شب عید باعث گرانی میوه می‌شود و شب عید پرتقال در میدان مرکزی با قیمت هر کیلو ۱۸۰۰ تومان عرضه می‌شد، در حالی که میوه تنظیم بازار دولت هر کیلو ۲۲۰۰ تومان بود.

حاج فتحعلی در حالی که مدعی است که تنظیم بازار شب عید باید به بخش خصوصی سپرده شود، در پاسخ به این سؤال که در سال‌هایی که تنظیم بازار توسط بخش خصوصی انجام می‌شد، قیمت میوه در شب عید سرسام‌آور گران می‌شد و موجبات نارضایتی مردم را فراهم می‌کرد، گفت: در آن ایام فقط ۴ یا ۵ روز میوه گران می‌شد که دولت با ورود به موقع می‌توانست آن را کنترل کند.

محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در این رابطه می‌گوید: سال ۹۴ حدود ۴۰ هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید خریداری شد، اما بخش قابل توجهی از آن که بیش از ۱۰ هزار تن پرتقال است از بین رفت.

شعبانی افزود: سال گذشته باغداران تمام پرتقال‌های تولیدی را با قیمت ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان به فروش رساندند و پرتقالی روی دست تولید‌کنندگان نماند.

وی با بیان اینکه بخشی از پرتقال‌های تنظیم بازار در سردخانه‌ها خراب شده است، گفت: تمام پرتقال‌های خریداری شده به موقع توزیع نشد و به علت بی‌تجربگی سازمان دولتی تعاون روستایی ایران در توزیع، فرصت عرضه پیدا نکرد و خراب شد.

شعبانی بیان داشت: بخشی از پرتقال‌های خراب شده هم خیلی زود (دی ۹۴) به استان‌ها منتقل شد و به علت شرایط نامساعد نگهداری فاسد و دور ریخته شد.

ناگفته نماند که سال ۹۴ حدود ۶۵ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید توسط وزارت جهاد کشاورزی خریداری و ذخیره شد که به گفته صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی بیش از ۵۰ هزار تن از آن به فروش رفت، بنابراین به اذعان مدیرعامل این سازمان بخشی از میوه‌های شب عید هنوز در سردخانه‌ها مانده است.

این گزارش می‌افزاید: یک مقام مسئول در امر ذخیره‌سازی میوه شب عید هم در گفت‌وگو با فارس تأیید کرد که پرتقال‌های منتقل شده در روزهای اخیر به میدان مرکزی میوه‌ و تره‌بار متعلق به سازمان مرکزی تعاون روستایی است.

وی می‌گوید: حجم این پرتقال‌های ذخیره شده در یکی از سردخانه‌های تهران حدود ۹ هزار تن بود که حجم قابل توجهی از آن به علت شرایط مختلف از جمله حمل نامناسب به سردخانه و … خراب شده است.

عوامل مختلفی در تولید یک محصول کشاورزی که شاید مهمترین آن آب باشد مؤثر است و این در حالی است که علیرغم مشکلات کم آبی سالانه خبرهایی مبنی بر از بین رفتن بخشی از محصولات کشاورزی به دلیل عدم وجود بازار مناسب از بین می‌رود.

البته ناگفته نماند که در کشور اسلامی‌مان این موارد کم دیده نمی‌شود و اواسط سال گذشته بود که دفن و معدوم سازی ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی به علت فاسد شدن به یکی از جنجالی‌ترین خبرها تبدیل شد که هیچ گاه معلوم نشد مسبب آن چه کسانی بود و با آن‌ها چه برخوردی شد!؟

به هرحال با یک شمارش سرانگشتی و بدون در نظر گرفتن برخی هزینه‌ها و حتی آب مصرفی اگر هر کیلو پرتقال را با حداقل قیمت ۲ هزار تومان در نظر بگیریم و در صورتی که فقط ۱۰ هزار تن پرتقال تنظیم بازار فاسد و خراب شده باشد، می‌توان گفت که ۲۰ میلیارد تومان از بیت‌المال هدر رفته است.

هفته قبل در مناظره تلویزیونی احمد توکلی نماینده مجلس و عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد اعتراض توکلی به برداشت ۲.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی توسط وزارت جهاد کشاورزی و خرید ساختمان و تهیه کود، بخشنده گفت: بخشی از این منابع به صندوق توسعه برگردانده شده و بخشی هم تبدیل به کالای کشاورزی برای ذخایر شده است.

حال با فاسد شدن ۱۰ هزارتن پرتقال ذخیره شده توسط دولت، و دور ریختن آن معلوم می‌شود گفته توکلی دور از واقعیت نیست و بخشی از پول صندوق توسعه ملی ضایع شده است.

آیا بهتر نیست مسئولان در نظام اسلامی در حفظ بیت المال و غذای مردم دقت بیشتری به خرج دهند و از اسراف و تبذیر سیب زمینی و پرتقال دوری کنند.