دست دلالان از بازار مرغ کوتاه می‌شود‌

دلالانی که تا دیروز در بازار مرغ جولان می‌دادند به واسطه اجرای طرح “شبکه تولید تا توزیع” از بازار کنار گذاشته شده و قیمت مرغ منطقی می‌شود.

به گزارش اگری پرس، بازار مرغ هر از چندگاهی با نوساناتی مواجه شده و قیمت مرغ میل به پرواز و بالا رفتن دارد که این امر مردم را معترض و حق به جانب می‌کند.

در چند سال گذشته، اواخر شهریور و اوایل مهر با افزایش قیمت مرغ در بازار همدان مواجه هستیم که نهادهای نظارتی و تنظیم‌کننده بازار دلیل آن را کاهش تولید می‌دانند ولی تولیدکنندگان این ادعا را رد می‌کنند.

نوسان قیمت مرغ گاهی به سود مصرف‌کننده و گاهی نیز به سود تولیدکننده بوده ولی در این بین می‌توان گفت کسانی هستند که حداقل تلاش را برای تولید مرغ دارند اما بیشترین سود را از آن خود می‌کنند و همیشه از ایجاد تشنج در بازار بیشترین استفاده را داشته‌اند.

البته با افزایش قیمت مرغ سازمان جهاد کشاورزی به عاملیت پشتیبانی امور دام اقدام به توزیع مرغ منجمد می‌کند تا قیمت مرغ گرم را متعادل سازد ولی به سبب اینکه مردم همدان تمایل چندانی به مصرف مرغ منجمد ندارند این طرح تاثیرگذاری بالایی در کاهش قیمت ندارد.

این روزها که قیمت مرغ در همدان افزایش یافته، تولیدکنندگان معتقدند این تغییر قیمت به معنی افزایش نبوده و قیمت مرغ در حال منطقی شدن است و برای اثبات این ادعا نیز آنالیزهای هزینه‌ای خود را دارند.

در این باید بازار مرغ به عنوان یکی از مهمترین کالاهای اساسی سبد خانوار دارای نظام سازمان‌یافته‌ای باشد تا رفتار تعداد اندکی تولید و توزیع‌کننده بر آن تاثیر منفی نداشته و بدون آسیب دیدن به فعالیت خود ادامه دهد.

تلاش برای راه‌اندازی شبکه توزیع تا تولید مرغ توسط نهادهای متولی در این زمینه، مراحل پایانی خود را طی می‌کند که امیدواریم با فعال شدن این شبکه ضمن کوتاه شدن دست دلالان از بازار مرغ، این کالای اساسی قیمت منطقی به خود بگیرد.

شبکه “توزیع تا تولید مرغ” ۱۰ روز آینده فعال می‌شود

مدیر بازرسی اتاق اصناف همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: به سبب کاهش دوره‌های جوجه‌ریزی با کاهش تولید مرغ در همدان مواجه هستیم و در حال حاضر نیاز مرغ زنده همدان از استان‌های همجوار تامین می‌شود.

حمیدرضا بابایی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکننده ترس از جوجه‌ریزی و تولید دارند، افزود: به سبب اینکه قیمت مرغ واقعی نیست تولیدکنندگان نیز برای جوجه‌ریزی اقدام نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: میزان سود مرغ برای عمده‌فروشان سه درصد معادل ۲۰۰ تومان و خرده‌فروشان ۱۰ درصد معادل ۴۰۰ تومان است که البته هیچ‌گاه اعمال نشده است.

مدیر بازرسی اتاق اصناف همدان با اعلام اینکه قیمت مرغ زنده در همدان پایین‌تر از میانگین کشوری است، گفت: قیمت مرغ زنده براساس میانگین کشوری ۵۳۵۰ تومان بوده ولی این رقم در استان همدان ۴۸۵۰ تومان است.

بابایی با تاکید بر اینکه قیمت مرغ هیچگاه واقعی نبوده و همین امر سبب شده تا تولیدکننده تمایلی برای تولید نداشته باشد، تصریح کرد: تولیدکنندگان مرغ در همدان چهار دوره جوجه‌ریزی انجام می‌دهند ولی امسال به سه دوره کاهش یافته که همین امر در افزایش قیمت مرغ تاثیرگذار بوده است.

وی با اعلام اینکه در ماه‌های شهریور و اسفند با افزایش قیمت مرغ مواجه هستیم، گفت: تا ۱۵ مهرماه مرغ تولید استان وارد بازار شده و قیمت کاهش می‌یابد ولی در ایام پایانی سال دوباره با افزایش قیمت به سبب کاهش تولید مواجه می‌شویم.

مدیر بازرسی اتاق اصناف همدان بیان کرد: تنها اقدامی که می‌توان برای جلوگیری از نوسان قیمت مرغ انجام داد ساماندهی و ایجاد شبکه تولید تا توزیع مرغ است که این اقدامات در استان همدان آغاز شده است.

وی افزود: در حال حاضر به دنبال ثبت سه شرکت هستیم تا تمامی کشتارکن‌های مرغ همدان هیئت مدیره این شرکت‌ها را تشکیل داده و با تولیدکنندگان مرغ همدان قراردادی یک ساله منعقد کنند و خرید تولید یک سال آنها را تضمین کنند.

بابایی با اشاره به اینکه ای اقدام به تولیدکنندگان اطمینان می‌دهد که با آسودگی خاطر به تولید و جوجه‌ریزی اقدام کند، گفت: از طرف دیگر این شرکت‌ها با کشتارگاه‌های همدان قرارداد منعقد کرده و مرغ را در آنها کشتار می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه این اقدامات سبب قطع دست واسطه‌ها از بازار مرغ می‌شود، گفت: راه‌اندازی شبکه تولید تا توزیع مرف سبب می‌شود تا قیمت مرغ به عدد واقعی بازگشته و دست واسطه‌ها و دلالان نیز کوتاه شود.

مدیر بازرسی اتاق اصناف همدان با اعلام اینکه تا هفته‌های آینده خبرهای خوبی از بازار مرغ شنیده می‌شود، بیان کرد: اگر کشتارگاهی خارج از این شبکه کشتار کند به عنوان عرضه خارج از شبکه به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر سازمان و نهادهای مرتبط از جمله دامپزشکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، جهاد کشاورزی، اتحادیه مرغ و ماهی و تعاونی مرغداران برای ایجاد شبکه تولید تا توزیع ورود پیدا کرده‌اند که می‌توان به نتیجه‎بخش بودن طرح امیدوار بود.

صادرات مرغ سبب افزایش قیمت مرغ شده است

رئیس اداره نظارت و بازرسی همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، نیاز روزانه شهر همدان به مرغ را ۸۰ تن اعلام کرد و گفت: صادرات مرغ سبب افزایش قیمت شده است.

علیرضا شجاعی بیان کرد: در مرحله توزیع مرغ مشکلی وجود ندارد چراکه قیمت‌گذاری رسمی توسط اتاق اصناف و اتحادیه مرغداران انجام می‌شود ولی باید به اینک نکته نیز توجه داشت که بازار به دنبال بالاترین قیمت و سود است.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی دلالان مرغ از اهمیت بالایی برخوردار است، عنوان کرد: چندین سال دنبال ساماندهی دلالان مرغ بودیم ولی موفق نشده‌ایم، در حال حاضر این امر مراحل پایانی خود را دنبال می‌کند که در صورت اجرایی شدن، با دلالان خارج از این شبکه برخورد قضایی و قانونی صورت گرفته و بازار مرغ نیز ثبات بیشتری پیدا می‌کند.

شجاعی  تاکید کرد: نمی‌توان جلوی تخلف را به صورت مطلق گرفت ولی وقتی ساختارمند شود ریسک تخلف افزایش یافته و حاشیه‌های تخلف کوچک می‌شود، این امر سبب می‌شود تا متخلفان غیرحرفه‌ای از عرصه تخلف خارج شوند.

وی اظهار داشت: به سبب صادرات مرغ به کشورهای روسیه، عراق و افغانستان و کاهش جوجه‌ریزی و تولید مرغ در ماه‌های گذشته، امروز با افزایش قیمت مرغ در بازار همدان مواجه هستیم ولی این مشکل با توزیع مرغ منجمد در همدان برطرف می‌شود.

رئیس اداره نظارت و بازرسی همدان با بیان اینکه قیمت مرغ در طول سال چندین بار نوسان داشته است، گفت: امسال برای نخستین بار است که برنامه‌ریزی خوبی در حوزه مرغ صورت گرفته و بازار در اختیار تولید داخل قرار گرفته است.

جوجه‌ریزی در همدان ۱۷ درصد افزایش یافت

معاون سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان از افزایش ۱۷ درصدی جوجه‌ریزی در سال ۹۴ خبر داد و گفت: قیمت مرغ در حال منطقی شدن است.

محمد نظرپور با بیان اینکه در شهریور ماه جوجه‌ریزی شده و از اواسط مهر ماه مرغ تولید همدان وارد بازار می‌شود گفت: تاپایان مرداد ماه امسال ۹ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۲۳۰ قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که سال گذشته هشت میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه بوده است.

وی با اعلام اینکه تولید مرغ نسبت به سال گذشته بیشتر شده و کمبود تولید نداریم، عنوان کرد: در حال حاضر یک سالی است که تولید مرغ در همدان را مدیریت کرده و براساس سهمیه اعلام شده نسبت به جوجه‌ریزی اقدام می‌شود.

نظرپور با اشاره به اینکه  کنترل جوجه‌ریزی به منظور جلوگیری از تولید بیشتر و کاهش قیمت مرغ است، گفت: در یک سال گذشته متاسفانه قیمت مرغ پایین بود و مرغداران نتوانستند مرغ‌های خود را با قیمت منطقی بفروشند.

وی اظهار داشت: حدود ۱۰ تا ۱۲ روز است که قیمت مناسب شده و به حدی رسیده که هزینه‌های تولید مرغ را جبران می‌کند و امیدواریم این روند منطقی ادامه داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان تصریح کرد: سهمیه استان همدان برای جوجه‌ریزی ماهانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه بوده و زمانی که از این میزان عدول کنیم باید به وزارت جهاد کشاورزی پاسخگو باشیم.

وی با اعلام اینکه افزایش قیمت تنها برای همدان نبوده و در سایر استان‌ها نیز رخ داده است، گفت: در حال حاضر با افزایش قیمت مرغ مواجه نیستیم بلکه قیمت مرغ منطقی شده است، اگر تولیدکننده حمایت نشود دیگر تولیدی نخواهیم داشت.

نظرپور با بیان اینکه اگر مردم به صورت مداوم مرغ ارزان مصرف کنند دیگر تولید و تولیدکننده‌ای نداریم، تصریح کرد: اگر تولیدکنندگان از مدار تولید خارج شوند بازگشت آنها بسیار دشوار است.

وی قیمت مرغ زنده در همدان را بین ۴۶۵۰ تا ۴۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: تا سوم شهریور به سبب افت قیمت مرغ خرید تضمینی این محصول توسط شرکت پشتیبانی امور دام صورت می‌گرفت اما در روزهای اخیر مرغ قیمت مناسبی پیدا کرده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی همدان با اعلام اینکه در حال حاضر براساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی توزیع مرغ منجمد در همدان آغاز شده است، گفت: به اندازه کافی ذخیره مرغ منجمد در بازار همدان وجود داشته و جای هیچ نگرانی برای مردم وجود ندارد.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم