خلافگویی حجتی درباره تولید چغندر قند در دولت قبل/ رکورد تولید چغندر قند در سال ۸۶ شکسته شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم با تکذیب اظهارات حجتی درباره اینکه دولت گذشته باعث کاهش تولید چغندرقند در کشور شده است، گفت: رکورد تولید چغندر قند در سال ۸۶ محقق شد و در این سال به‌حدی تولید داشتیم که کارخانه‌های فرآوری فرصت استحصال نداشتند.

به گزارش اگری پرس؛ محمدرضا جهانسوز معاون وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم با تکذیب صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم درباره اینکه دولت گذشته باعث کاهش تولید چغندر قند در کشور شده است، اظهار کرد: رکورد تولید چغندر قند در سال ۸۶ محقق شود و در این سال به‌حدی تولید داشتیم که کارخانه‌های فرآوری فرصت استحصال نداشتند.

وی افزود: در آن مقطع وزارت جهاد کشاورزی تنها وظیفه تولید را در اختیار داشت (به‌دلیل عدم اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی یا قانون انتزاع)، به همین دلیل با مصوبه شورای امنیت ملی، میزان زیادی واردات شکر صورت گرفت که خلاف خواسته ما بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم ادامه داد: واردات شرکت در آن مقطع باعث شد که به تولیدات داخلی چغندر لطمه وارد شود اما ما سعی کردیم با دادن سم و کود این بخش را از حالت رکود خارج کنیم.

جهانسوز با بیان اینکه تمام آمار مستند مربوط به  تولیدات کشاورزی در دولت‌های نهم و دهم موجود و قابل ارائه است، گفت: دولت بیان می‌کند که با کاهش سطح زیر کشت توانست تولید را افزایش دهد اما باید مشخص شود چه اقدام مدیریتی اکنون انجام می‌شود که در سال ۸۶ انجام نشده است. در آن سال کود تقریباً مجانی در اختیار کشاورزان قرار می‌گفت و کشاورزان در موارد متعددی یارانه داشتند.

وی افزود: تعداد حضور مروجین و بودجه‌های ترویج در آن مقطع در بالاترین حد خود قرار داشت که آثار آن روی خودکفایی گندم در سال ۸۶نیز نمایان شد.

به گزارش تسنیم،  محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته در نخستین همایش  ملی جهاد کشاورزی دهستان‌ با اظهارات تندی خطاب به بخش کشاورزی دولت قبل، درباره تولید چغندر در دولت گذشته اظهار کرده بود: در سال ۱۳۹۴ به‌میزان ۶ میلیون تن چغندر در کشور تولید شد، حالا به ما لقب وارداتچی می‌دهند.

وی گفته بود که در دولت‌های نهم و دهم از مهرماه ۱۳۸۴ تا اردیبهشت ۱۳۹۲ تعرفه واردات شکر پنج بار تغییر کرد، تاجایی که تعرفه این محصول به صفر تنزل یافت. در سال ۱۳۸۳ نیز تعرفه واردات شکر به‌نحوی بود که نزدیک ۳۰۳ هزار تن تولید و ۳۱۶ هزار تن واردات انجام دادیم درحالی که در سال ۱۳۸۵ تنها ۲ میلیون و ۵۳۷ هزار تن شکر وارد شد.

حجتی درباره هزینه‌های چغندرقند نیز اشاره داشت: در سال ۱۳۹۲ کل پولی که برای خرید چغندر پرداخت شد، چهارهزار میلیارد ریال (۴۰۰ میلیارد تومان) بود که این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۱۸ هزار میلیارد ریال (یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان) رسید و این بدان معناست که با وجود تغییر نکردن سطح زیرکشت، با افزایش تولید همراه بودیم.