توان صادرات یک میلیارد دلار گیاهان دارویی

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی کشور گفت: ۵ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان زینتی کشور است و با صادرات بخشی از آن حدود ۴۰ میلیون دلار ارز برای کشور حاصل می‌شود.

agripress0025به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، پیمان آزادی رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی کشور امروز در مراسم معرفی و تولید ارقام جدید «ژربرا» گفت: در حال حاضر حدود ۵ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت گیاهان زینتی قرار دارد و از تولیدات آن حدود ۴۰ میلیون دلار درآمد حاصل می‌شود.

وی افزود: طبق برآوردهایی که انجمن علمی گل و گیاه‌های زینتی و پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی انجام داده‌اند، ایران پتانسیل دستیابی به یک میلیارد دلار صادرات گیاهان زینتی را دارد.

آزادی تصریح کرد: سهم صادرات گل و گیاهان زینتی از محصولات باغی حدود ۳ میلیارد دلار است و این میزان ۲ تا ۳ درصد کل صادرات را به خود اختصاص می‌دهد.

وی اظهار داشت: این درحالی است که این بخش توانایی افزایش محصولات صادراتی خود را به ۳۰ درصد دارد و برای صادرات گل و گیاهان زینتی به توسعه کشت و کار مدرن و حضور گسترده سرمایه گذاران خارجی و دستیابی به ارقام جدید نیاز داریم.

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی کشور بیان داشت: در حال حاضر تمامی (صد در صد) انواع ارقام گل و گیاهان زینتی کشور وارداتی است، به طوری که هزینه واردات هر گیاهچه «ژربرا» از ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که با تولید داخلی و تکثیر آن می‌توان این رقم را به ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش داد.

وی بیان داشت: ارقام جدید «ژربرا»‌ علاوه بر مقاومت در مقابل بیماری ها دارای استحکام ساقه و تنوع رنگ هستند و از لحاظ رقابت‌پذیری با ارقام اصلی که از کشورهای هلند و ایتالیا وارد می‌شود، تفاوتی ندارند.

به گفته وی در حال حاضر ۴ میلیارد تومان سالانه صرف واردات نشا «ژربرا» می‌شود که با تولید و تکثیر ارقام جدید آن در داخل کشور علاوه بر تأمین نیاز بازار داخل حضور گسترده‌ای در بازارهای خاورمیانه خواهیم داشت.

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی کشور گفت: در حال حاضر به دانش فنی حدود ۷۰ ژنوتیپ گیاه «ژربرا» دست یافته‌ایم که حداقل ۱۰ رقم برتر آن آمادگی ثبت دارد.