توانمندی در تجهیز ۲۰۰ هزار هکتار به سیستم‌های نوین آبیاری

معاون آب و خاک و صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال ۹۰ حدود ۷۰ میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شد، گفت: با توجه به کاهش منابع آبی این میزان در سال ۹۴ به حدود ۵۷ میلیارد مترمکعب می‌رسد.

آبیاری نوینبه گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، علی‌مراد اکبری در حاشیه اولین گردهمایی مشترک مدیران ستادی و استانی وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی با محوریت طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سؤال که میزان مصرف آب در بخش کشاورزی چقدر است، گفت: بر اساس آمار سال ۹۰ که از اطلاعات سند ملی، راندمان آبیاری و آمارنامه کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده مصرف آب در این بخش حدود ۷۰ میلیارد مترمکعب برآورد شده بود.

وی افزود: اما با توجه به کاهش منابع آبی در سال ۹۴ مصرف آب در بخش کشاورزی تا ۲۵ درصد کاهش یافته و به حدود ۵۷ میلیارد مترمکعب رسیده که کمتر از ۸۰ درصد کل مصرف آب در کشور است.

معاون آب و خاک و صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی افزود: تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده و اگر اعتبارات مصوب سالانه اختصاص پیدا کند می‌توانیم تا ۲۰۰ هزار هکتار را سالانه به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز کنیم.

اکبری بیان داشت: همچنین وزارت جهاد کشاورزی این پتانسیل را دارد که در صورت تأمین اعتبار سالانه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری و تحت فشار کند.

معاون آب و خاک و صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود منابع مالی پروژه‌های سدسازی که وزارت نیرو به حق در حال متوقف کردن آنهاست صرف بهینه‌سازی مصرف آب و حل این بحران در کشور شود.