برداشت برگ سبز چای آغاز شد/ پرداخت ۹ میلیارد تومان وام به چایکاران

رئیس سازمان چای کشور گفت: صندوق حمایت از صنعت چای کشور به ازای هر هکتار باغ مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان وام مساعده جاری به چایکاران پرداخت می‌کند.

به گزارش اگری پرس محمد‌ولی روزبهان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: شرایط آب و هوای مساعد در شمال کشور با توجه به بارندگی‌های اخیر بر باغات چای کشور حاکم است.

وی افزود: برداشت برگ سبز چای به صورت غیر رسمی از ابتدای اردیبهشت آغاز شده است.

رئیس سازمان چای کشور افزود: تاکنون ۶۰ تن برگ سبز از باغات شمال کشور برداشت شده و ۹۰ کارخانه هم برای خرید و تولید چای خشک قرارداد امضاء کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در روزهای آینده برداشت رسمی چای با حضور برخی مقات کشوری آغاز می‌شود، گفت: تاکنون ۱۲ کارخانه چای در شمال کشور آغاز به کار کرده‌ است.

روزبهان با بیان اینکه سال گذشته ۸۷ هزار تن برگ سبز چای تولید شد، افزود: اگر شرایط آب و هوایی مساعد باشد، پیش‌بینی می‌‌شود امسال حدود ۹۵ هزار تن برگ سبز چای از باغات کشور برداشت شود.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: سال گذشته ۱۹ هزار و ۶۰۰ تن چای خشک استحصال شد که امیدواریم با توجه به میزان برداشت پیش‌بینی شده در سال جاری ۲۱ هزار تن چای خشک تولید شود.

وی بیان داشت: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ با حمایت دولت از تولید به ترتیب ۳ هزار و ۴ هزار هکتار از باغات رها شده چای به چرخه تولید برگشت.

روزبهان با اشاره به صندوق حمایت از صنعت چای کشور اظهار داشت: با توجه به مشکلات مالی چایکاران در بهار، امسال این صندوق به ازای هر هکتار باغ چای یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به باغداران وام مساعده جاری پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: وام مساعده جاری برای تغذیه، عملیات به زراعی، خرید لوازم ضروری و … به باغداران چای پرداخت می‌شود و تاکنون مبلغ ۹ میلیارد تومان به آنها پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه هنوز نرخ خرید تضمینی چای اعلام نشده است، گفت: سال گذشته چای درجه یک به قیمت ۲۱۸۰ تومان و درجه ۲ با قیمت ۱۲۱۰ تومان از باغداران خریداری شد و پیش‌بینی می‌شود نرخ خرید تضمینی چای در سال جاری متناسب با نرخ تورم افزایش یابد.