ایران چهارمین تولید‌کننده کیوی جهان است

مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن کیوی در ایران تولید می‌شود، گفت: صادرات این محصول بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور درآمد دارد.

به گزارش اگری پرس ابوالقاسم حسن‌پور مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو خبرگزاری فارس، گفت: سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن کیوی در کشور تولید می‌شود.

وی افزود: سه استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان از استان‌های تولید‌کننده این محصول در کشور به شمار می‌روند.

مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد بیان داشت: ۱۱ هزار هکتار سطح زیر کشت محصول کیوی است و سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تن از تولیدات آن صادر می‌شود.

حسن‌پور بیان داشت: هر کیلو از این محصول به قیمت بیش از یک دلار صادر می‌‌شود و درآمد حاصل از صادرات این میوه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است.

وی با اشاره به شرایط مربوط آب‌و هوایی برای تولید این محصول بیان داشت: کشورهای ایتالیا، نیوزلند، شیلی و یونان از عمده‌ترین کشورهای تولید کننده این محصول به شمار می‌روند و دارای شرایط مساعد آب و هوایی برای تولید این محصول هستند.

حسن‌پور تصریح کرد: ایران پس از کشورهای ایتالیا، نیوزیلند و شیلی رتبه چهارم تولید این محصول را در جهان دارد.

مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: فصل برداشت کیوی ایران با فصل برداشت کشورهای عمده تولید‌کننده این محصول در دنیا متفاوت است به همین دلیل می‌توان مشتریان خوبی را جذب این محصول کرد.

وی افزود: کیفیت این محصول به دلیل جذب بیشتر آفتاب نسبت به کیفیت تولید آن در کشورهای دیگر بالاتر است.

حسن‌‌پور بیان داشت: صادرات کیوی آغاز شده و بخش قابل توجهی از این محصول به کشورهای اروپایی و همچنین روسیه، آذربایجان، روسیه و ترکمنستان صادر می‌شود.