تولید ۳.۵ میلیون تن سیب در کشور/ لزوم حمایت دولت از صادرکنندگان

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی استان آذربایجان غربی از تولید ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن سیب درختی در کشور خبرداد و گفت: دولت باید از صادرات این محصول حمایت کند و مشوق‌های صادراتی در نظر بگیرد.

به گزارش اگری پرس حسن حیدرنژاد در گفتگو با مهر با بیان اینکه امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن سیب درختی در استان آذربایجان غربی تولید شده که نسبت به سال قبل از رشد ۴۰ درصدی برخوردار بوده است، اظهارداشت: میزان کل تولید این محصول در کشور حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد سیب کشور در استان آذربایجان غربی تولید می‌شود، اضافه کرد: بخشی از این تولید در صنایع تکمیلی و غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشی هم به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی استان آذربایجان غربی افزود: درحال حاضر بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزارتن سیب در سردخانه‌های این استان ذخیره‌سازی شده است.

حیدرنژاد میزان صادرات سیب درختی را بسیار اندک و نامحسوس عنوان کرد و گفت: ما نیاز به حمایت دولت داریم تا بتوانیم محصول مازاد را صادر کنیم.

وی اعطای مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان را  مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر دولت از صادرات این محصول حمایت نکند و کشاورزان دچار زیان‌های پی در پی شوند انگیزه تولید را از دست می‌دهند و ما با خطر مهاجرت کشاورزان از روستاها مواجه خواهیم شد.

حیدرنژاد با بیان اینکه در سالجاری قیمت پایه خرید سیب درختی از کشاورزان بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان بوده است، گفت: مباحثی درباره خرید تضمینی این محصول مطرح بود که به مرحله اجرایی نرسید؛ ضمن اینکه درحال حاضر خرید تضمینی بی‌معناست و به جای این کار دولت باید از صادرات این سیب درختی حمایت و صادرکنندگان را در این مسیر یاری کند.

به گفته وی قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم سیب درختی برای تولیدکنندگان ۱۱۰۰ تومان است.