افزایش۱۱برابری تولید در کشت گلخانه‌ای/امکان تولید علوفه در گلخانه

یک مقام مسئول، توسعه کشت گلخانه‌ای را از جمله عوامل تحقق سیاست‌های اقتصادمقاومتی عنوان کرد و گفت: کشت گلخانه‌ای تولید محصول را ۱۱ برابر افزایش و میانگین مصرف آب را ۱۰ برابر کاهش می‌دهد.

به گزارش اگری پرسعضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در گفتگو با مهر نقش بخش کشاورزی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: کشاورزی هم در تامین امنیت غذایی و هم در ایجاد اشتغال و افزایش درآمد خانوار نقش دارد.

ابوالفضل خلیل پور با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش زیرساخت‌های کشاورزی می‌تواند در توسعه آن موثر باشد، گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای، روش‌های آبیاری نوین مانند آبیاری تحت فشار، نوسازی اراضی و غیره از جمله کارهایی است که منجر به بهبود شرایط تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» دولت برای تحقق این امر باید کمک‌های بلاعوض و منابع مالی در اختیار بخش قرار دهد، افزود: ‌ما حدود ۵ تا ۶ هزار هکتار گلخانه در سراسر کشور داریم  ضمن اینکه برنامه امسال برای توسعه این نوع کشت در استان  تهران ۲ هزارهکتار است.

خلیل‌پور با اشاره به اینکه کشت  گلخانه‌ای تولید محصول را ۱۱ برابر افزایش و میانگین مصرف آب را ۱۰ برابر کاهش می‌دهد، گفت: ما در منابع پایه با محدودیت مواجه هستیم و جمعیت کشور زیاد است، بنابراین بهترین روش برای مقابله با این نوع مسائل، انتقال کشت محصولات به گلخانه است.

وی ادامه داد: همه فکر می‌کنند فقط خیار و گوجه فرنگی قابلیت کشت در گلخانه را دارند در حالی که ما قادر هستیم ۳۳ نوع محصول از جمله سیب درختی، گلابی، سبزیجات و انواع علوفه را در گلخانه‌ها تولید کنیم.

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، توسعه صادرات محصولات کشاورزی را هم ابزاری دیگر برای بهبود شرایط تولید عنوان کرد و افزود: بعنوان مثال هرکیلوگرم گوجه فرنگی در بازارهای اطراف کشورما، حدود ۴ تا ۵ هزارتومان خریداری می‌شود و این می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای اقتصاد کشاورزی و حتی کشور ما باشد.

خلیل‌پور در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر محصولاتی مانند تخم مرغ، مرغ و لبنیات روی دست تولیدکنندگان مانده و طبق اعلام خود آنان، ایران امکان رقابت با دیگر کشورها را در بازارهای بین المللی ندارد، با این شرایط چگونه می‌توان صادرات را گسترش داد؟ گفت: متاسفانه  دولت آنجا که باید وارد شود، اقدامی نمی‌کند بعنوان مثال الان  شیری که ۱۵۰۰ تومان برای کشاورزان تمام می‌شود، روی دست آنان مانده است.

وی با بیان اینکه در دنیا از تولید دو محصول شیر و تخم مرغ حمایت زیادی می‌شود، ادامه داد: ما چه اقدامی انجام داده‌ایم؟ تولیدکنندگان متوسط کشور تقریبا در حال نابودی هستند.

خلیل‌پور تاکید کرد: اگر لبنیات در جامعه مصرف نشود چند سال بعد، چندین برابر هزینه‌ای که باید امروز داده شود، صرف بهداشت و درمان افراد خواهد شد.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه شیر در کشور حدود ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم بیشتر نیست، افزود: این رقم در کشورهای آسیایی از جمله هند و پاکستان بیش از ۱۰۰ کیلوگرم است.

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران با بیان اینکه مشکلات عنوان شده مربوط به بخش کشاورزی نیست و مربوط به سیاست‌گذاری است، اظهارداشت: دولت باید به تولیدکنندگان کمک و از تولید حمایت کند.

خلیل‌پور با بیان اینکه بازار روسیه فرصت خوبی برای گسترش صادرات ایران است، گفت: این‌ها همه مواردی است که ما باید در نظر بگیریم.