اعتراض دامداران اصفهانی به قیمت خرید شیر خام

رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران استان اصفهان گفت: شیر خام باید به قیمت مصوب دولت خریداری شود.

agripress0117به گزارش اگری پرس، سید موسی رهنمایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت تجمع اخیر دامداران اظهار کرد: این تجمع، اعتراضی در سطح کشور است که روز گذشته دامداران اصفهانی با کشتن یک گاو و آویزان کردن آن در برابر ساختمان استانداری نارضایتی خود به وضع موجود را نشان دادند.

وی تاکید کرد: دولت در اول تیرماه سال ۱۳۹۳ طبق مصوبه‌ای نرخ خرید شیر خام دامداران توسط کارخانجات را یک هزار و ۴۴۰ تومان اعلام کرد، اما هنوز شیر خام به قیمت یک هزار و ۱۵۰ تومان خریداری می‌شود.

رییس نظام صنفی کشاورزی کشور، افزود: کارخانجات لبنی اعتقاد داشتند که در صورت خرید شیر با نرخ ۱۴۴۰ تومان باید ۲۶ درصد قیمت محصولات خود را افزایش دهند که دولت افزایش ۱۵ درصدی را پذیرفت و این امر عملی شد، اما هنوز شیر خام با همان نرخ قبلی خریداری می‌شود.

رهنمایی تصریح کرد: قیمت برخی اقلام علوفه در شش ماه اخیر سه برابر و از سوی دیگر هزینه‌هایی مانند دستمزد کارگران نیز اضافه شده است، اما باید پرسید که چرا دامداران با این همه افزایش هزینه‌ها هنوز نمی‌توانند قیمت محصول تولیدی خود را طبق مصوبه دولت افزایش دهند.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از واحدهای دامی در استان و کشور به دلیل شرایط فعلی گاوهای خود را می‌فروشند تا خرج سایر دام‌های خود کنند زیرا در حال زیان دادن هستند.

رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران استان اصفهان با اشاره به تعرفه ۱۰ درصدی واردات کَره، یادآور شد: اگر دولت تعرفه‌ این محصول را تا ۵۰ درصد افزایش دهد با توجه به توان بالای صنایع لبنی در کشور می‌توان تولید کره در داخل را افزایش داد که برای دامداران نیز منفعت خواهد داشت.

رهنمایی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص همدلی بین دولت و مردم، اظهار کرد: از دولت نیز توقع داریم به سخنان سازمان‌ها و تشکل‌های مردمی توجه کند چرا که اعتقاد داریم با دیدگاهی یک طرفه نمی‌توان به جلو حرکت کرد.