استفاده فراوان از یک نوع علف‌کش در کشور به رغم سرطان‌زایی

در حالی که سازمان بهداشت جهانی “علف‌کش تو فوری دی” را در رده سمومی که قابلیت ایجاد سرطان دارند،‌ طبقه‌بندی کرده است این سم در مزارع کشور به وفور استفاده می‌شود.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، آژانس بین‌المللی مطالعات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد دو حشره‌کش “ددت” و “لیندن” و علف‌کش “تو فوردی” می‌تواند منشاء سرطان باشد و استفاده از آنها در بخش کشاورزی مخاطرات جدی برای سلامت انسان خواهد داشت.

براساس این گزارش،‌این مطالعه توسط ۲۶ متخصص از ۱۳ کشور جهان با مدیریت آژانس بین‌المللی مطالعات سرطان (IARC) صورت گرفته است.

این در حالی است که این حشره‌کش‌ها و علف‌کش به طور گسترده‌ای در بخش کشاورزی جهان و نیز ایران استفاده می‌شود.

یحیی ابطالی معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: علف کش تو فور دی برای مبارزه با علف‌های هرز پهن برگ مزارع در کشور استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه سازمان بهداشت جهانی این سم را در رده سموم مخاطره آمیز و ایجاد کننده سرطان طبقه‌بندی کرده است، گفت: این سم مورد پذیرش مجامع جهانی است و استفاده از آن مشکلی ندارد.

ابطالی درباره میزان استفاده و واردات این نوع سم به کشور آماری ارائه نکرد.

ابطالی همچنین در باره سموم ددت و لیندن هم گفت: این سموم سالهاست در کشور استفاده نمی‌شود.

توفوردی علف‌کشی سیستمیک است که بیشتر در مزارع گندم و جو برای مقابله با علف‌های هرز پهن برگ از آن استفاده می‌شود. اثر آن تا ۷ روز بعد از سمپاشی در خاک باقی می‌ماند.