وخیم شدن وضعیت کشاورزی و تولیدی که در آستانه تعطیلی است/کشاورزی به دولت بعد وعده داده شد!

حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی خود مدعی شد وضع کشاورزان در دولت او بهتر شده است.

به گزارش اگری پرس؛ حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی خود  مدعی شد وضع کشاورزان در دولت او بهتر شده است.

به گزارش اگری پرس حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی خود  مدعی شد وضع کشاورزان در دولت یازدهم بهتر شده است. وزارت جهاد کشاورزی هم که خواست از قافله جا نماند از قول معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی نوشت : درآمد سالانه کشاورزان با حمایت های دولت تدبیر و امید ۳ برابر شده است!

واکنش کشاورزان به اظهارات اخیر حسن روحانی مبنی بر” بهبود وضع کشاورزان در دولت یازدهم”، موجی از نارضایتی  و تکذیب در فضای مجازی به راه انداخته است؛ آیا وضع کشاورزان هرمزگانی بهترشده است که کمپین ” نه به چیدن گوجه فرنگی” راه انداختند  و نهایتا چون  صدای اعتراضشان راه به جایی نبرد با گریه و زاری دسترنجشان را به جاده ریختند!

یا وضع دامداران بهتر شده است که دام هایشان بارها در طی سال های اخیر قربانی تب برفکی شده  و دامپزشکی و موسسه سرم سازی رازی توپ را در زمین یکدیگرانداختند!

وضع باغداران شمال کشورهم حتما بهتر شده است که پرتقال های سالمشان  در انتظار  صف طویل تحویل به تعاونی های روستایی  و در بی تدبیری دولت گندید و مجبور شدند بارشان را درساحل دریا خالی کنند!

چون به این نتیجه رسیدید وضع کشاورزان بهتر شده است و در گندم هم دیگر به خودکفایی رسیدیم ، سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم را خلاف اصل ۳ قانون اساسی و  سیاست های اقتصاد مقاومتی با ۵ ماه تاخیر و بدون توجه به نرخ تورم  ۱۰ درصدی ۱۳۰۰ تومان اعلام کرده و منت به سر کشاورزان گذاشتید که اگر گندم را وارد می کردیم برایمان بیشتر صرف داشت تا ازشما با این قیمت بخریم!!!  افزایش ۲ درصدی قیمت خرید تضمینی که همان بزخری دسترنج کشاورزان است صدای گندمکاران نمونه کشوری را درآورد و کمپین راه انداختند و فریاد زدند که دولت با یک  مانور انتخاباتی  و فشار بر روی گرده کشاورز می خواهد تورم را کنترل کند و عموم جامعه را از خود راضی نگه دارد!

این موارد تنها مروری بر قسمتی از “وضع کشاورزان” در سال ۹۵ بود؛ بگذریم از ماجرای  دفن ۱۷۰۰ تن دفن سیب زمینی در سال ۹۴ به بهانه تنظیم بازار و زیرخاک رفتن ۶۲۰ میلیون تومان پول بیت المال..

سراغ بهبود وضع کشاورزان را از آمارهای  رسمی گرفتیم؛ نتایج آخرین طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای روستایی و شهری در سال ۱۳۹۴ ، بیان می دارد درآمد سالانه یک خانوار روستایی  سیر نزولی دارد!

اگر وضع کشاورزان خوب شده است چرا نرخ بیکاری بلند مدت در جمعیت روستایی، سیر صعودی آن را به تصویر می کشد و وزرات کار از افزایش جمعیت بیکاران روستایی به ده میلیون نفر خبر می دهد؟ این آمار نشان‌دهنده این است که مدت انتظار برای جستجوی شغل در روستاها نسبت به جمیعت شهری بحرانی‌تر است!

نمودار نرخ بیکاری بلندمدت طی سال‌های ۸۴ تا ۹۳

 

مشاهده وضعیت نگران کننده بیکاری در روستاها و افزایش مهاجرت آنان به شهر، حسن روحانی را برآن داشت تا  در سومین مناظره انتخاباتی،برنامه خود را برای کشاورزی در دولت بعد این چنین تشریح کند: هر روستایی یک مقداری پول بیاورد دو برابر آن  به وی وام می دهیم تا برود و کار راه بیندازد!

کارشناسان این نوع  طرح های اشتغالزایی دولت را به علت تجارب ناموفق در گذشته تحت عناوینی چون “طرح ضربتی اشتغال” و غیره بی فایده دانسته و بیان می دارند این طرح ها که با اعطای وام  انجام می شود نتیجه ای جز بدهکارتر شدن روستاییان ندارد.