ادامه ممنوعیت واردات شکر تا آذرماه

دبیر انجمن صنایع قند و شکر گفت: امسال حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شکر تولید می‌شود که رکورد جدیدی برای این محصول به شمار می‌رود و تا آذر ماه نیز واردات شکر برای بخش خصوصی ممنوع است.

به گزارش اگری پرس به نقل از ایسنا؛بهمن دانایی اظهار کرد: از شب عید سال گذشته همواره وزارت جهاد کشاورزی و صنایع قند و شکر اعتقاد داشتند که نیازی به واردات شکر تا نیمه دوم امسال وجود ندارد و هم‌اکنون پس از گذشت سه ماه از امسال مشاهده می‌کنیم که هیچ کمبودی برای این محصول وجود ندارد و شکر به قیمت‌های مصوب سال گذشته در بازار معامله می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید شکر در سال جاری هشت درصد نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد، افزود: انجمن صنایع قند و شکر پیشنهاد کرده که در ماه‌های ابتدایی سال شرکت بازرگانی دولتی بخشی از ذخایر شکر موجود خود را به بازار عرضه کند تا کمبودی در بازار به وجود نیاید و این شرکت اجازه داشته باشد برای تامین ذخایر استراتژیک کشور ۳۰۰ هزار تن شکر وارد کند که همین مساله مورد تصویب قرار گرفت.

دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر با بیان اینکه واردات شکر از سوی شرکت بازرگانی دولتی در حال انجام است، ادامه داد: در حال حاضر واردات شکر به غیر از واردات دولتی که برای تامین ذخایر استراتژیک کشور است به صلاح نیست، چرا که در آستانه فصل تولید و برداشت این محصول هستیم و واردات شکر می‌تواند منافع ملی و تولیدکنندگان این محصول را به خطر بیندازد.

دانایی خاطرنشان کرد: سال گذشته صنایع قند و شکر زیان هنگفتی بابت برخی تصمیمات اتخاذ شده دیدند، چرا که از سویی سه ماه تاخیر در اعلام نرخ شکر ایجاد شد و از سوی دیگر به دلیل انباشته شدن محصول روی دست صنایع علیرغم تصویب نرخ ۲۱۰۰ تومانی برای فروش هر کیلوگرم شکر، این محصول کمتر از کیلویی ۱۹۰۰ تومان معامله شد.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۴۵ کارخانه قند و شکر در کشور وجود دارد که حدود ۳۰ کارخانه فعال هستند.

به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر به دلیل محدودیت‌های ناشی از شرایط اقلیمی کشور و محدودیت منابع آبی نمی‌توان به خودکفایی در این محصول فکر کرد و نهایتا در صورت فعال شدن همه کارخانه‌های قند و شکر، می‌توانیم حدود ۸۰ درصد نیاز کشور را از داخل تامین کنیم.