اتاق اصناف مسئول قیمت‌گذاری برنج است/ سدهای شمال ۴۰ درصد بیشتر از سال پیش آب دارند

علیزاده در تشریح معنای تنظیم بازار خاطرنشان کرد: تنظیم بازار محصولات به این معناست که بدانیم در کشور چقدر برنج تولید شده و کشور به چه مقدار برنجی نیاز دارد تا بر این اساس بتوانیم کسری بازار را به دست آورده تا واردات برنج مان به اندازه نیاز کشور باشد.

به گزارش اگری پرس به نقل از تراز ،جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران، درباره مسئولیت قیمت گذاری برنج به خبرنگار تراز گفت: چندی پیش رئیس اصناف در گفتگویی وزارت کشاورزی را مسئول قیمت گذاری برنج دانسته بود، این در حالی است که قیمت برنج هیچ ارتباطی به وزارت جهاد کشاورزی ندارد. وی در ادامه توضیح داد: وزارت جهاد کشاورزی صرفا مسئول تنظیم بازار بوده و دخالتی در تعیین قیمت ها ندارد.
علیزاده در تشریح معنای تنظیم بازار خاطرنشان کرد: تنظیم بازار محصولات به این معناست که بدانیم در کشور چقدر برنج تولید شده و کشور به چه مقدار برنجی نیاز دارد تا بر این اساس بتوانیم کسری بازار را به دست آورده تا واردات برنج مان به اندازه نیاز کشور باشد. وی تصریح کرد: متاسفانه ما در طول این سال ها اجازه تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا را نداده ایم وگرنه هرگز شاهد افزایش این چنینی قیمت ها نبودیم. دبیر انجمن برنج درباره قیمت گذاری برنج اظهار داشت: قیمت ها توسط اتاق اصناف تعیین شده و هیچ ارتباطی به وزارت کشاورزی ندارد.
وی درباره ورود ذخایر استراتژیک برنج در انبار به بازارها برای تعدیل قیمت برنج در بازار خاطرنشان کرد: عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۴ بسیار مثبت بود و از یک فصلی جلوی واردات بیش از حد برنج را گرفت. علیزاده ادامه داد: واردات به اندازه و مطابق نیاز برنج در سال ۹۴ باعث شد الان برنج هایی که در انبارها داریم برای مصرف مردم در سال جاری کفایت کرده و نیازی به اقدام خاصی وجود ندارد.
وی افزود: با توجه به پیش بینی های موجود به نظر می رسد در سال جاری وضعیت بارش باران بهتر از سال گذشته بوده و سد گیلان در حال حاضر ۴۰ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته آب داشته و با توجه به وضعیت مناسب ذخیره آب در کشور امیدواریم تولید برنج در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد. علیزاده در خاتمه با اشاره به آمار مصرف برنج در ایران تصریح کرد: مصرف برنج برای هر ایرانی بین ۳۶ تا ۳۷ کیلو در سال است که از تولید سالیانه کشور بیشتر بوده و برای تامین آن نیاز به واردات برنج وجود دارد.